Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nieuws

Bewegen in de kinderopvang: onduidelijkheid over aanbod en effectiviteit

Over het aanbod aan beweegactiviteiten in de kinderopvang en de mate waarin deze activiteiten zijn gericht op de ontwikkeling van beweegvaardigheden is nog veel onduidelijkheid. Het ontbreken van duidelijke richtlijnen voor het wenselijke beweegaanbod in de kwaliteitseisen van de kinderopvang leidt ertoe dat dit vaak niet wordt meegenomen in het beleid van de opvang en dat pedagogisch medewerkers hier niet structureel mee bezig zijn.

Laat leerlingen twee keer per dag een half uur sporten en bewegen

De Nederlandse Sportraad, de Onderwijsraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving adviseren om leerlingen in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs twee keer per dag matig intensief te laten bewegen. Sporten en bewegen kunnen beter worden ingezet om het onderwijs zelf te dienen.

Cruyff Foundation opdrachtgever voor Vakkanjer Challenge schooljaar 2019-2020

De Cruyff Foundation is de nieuwe opdrachtgever voor de Vakkanjer Challenge voor het schooljaar 2019-2020. In de challenge ‘Creating Space for Children’ daagt de Cruyff Foundation en VMBO’ers en MBO’ers uit om innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen te bedenken om kinderen te stimuleren meer te bewegen.

Elfde Conferentie Kind & Natuur

Welke mogelijkheden biedt het bos voor kinderen? Dat is het thema van de elfde IVN Conferentie Kind & Natuur, die op 22 november op landgoed Zonheuvel in Doorn plaatsvindt. De conferentie is bestemd voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, docenten, directies, schoolleiders, beleidsmedewerkers, natuurgidsen/educatief medewerkers, onderzoekers en ontwerpers.

Webinar ‘Mindfulness en het effect op je brein’

Steeds meer scholen zetten mindfulness in tegen stress bij leerlingen. Wil je weten wat mindfulness doet voor de hersenen en dus kan betekenen voor je leerlingen? Kijk dan op 21 mei naar het webinar ‘Mindfulness en het effect op je brein’.

Meisjes op het speciaal onderwijs maken vaker seksuele grensoverschrijding mee

Meisjes op cluster 4-scholen voor voortgezet speciaal onderwijs komen vaker in aanraking met seksuele grensoverschrijding dan meisjes op reguliere scholen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Seks onder je 25e voortgezet speciaal onderwijs’ van Rutgers en Soa Aids Nederland. Zo is 27% van deze meisjes ooit in haar leven gedwongen tot seksuele handelingen, terwijl dat voor 7% van de meisjes in het regulier onderwijs geldt. Het is voor het eerst dat Rutgers en Soa Aids Nederland onderzoek doen naar de seksuele gezondheid van jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs.

Nieuw in de app Mijn Eetmeter: de barcode-scanner

In de app Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum kun je nu producten scannen. Ook kun je 90.000 producten méér selecteren dan eerst. Hiermee is dit online eetdagboek supermakkelijk in gebruik.

Beweegrichtlijnen 0-4 jaar: wat zeggen buitenlandse richtlijnen?

Voldoende en afwisselend spelenderwijs bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Hoeveel precies weten we nog niet: de huidige Nederlandse beweegrichtlijnen geven geen advies voor kinderen jonger dan vier jaar. Er zijn landen die wel beweegrichtlijnen voor deze jongste doelgroep hebben. In dit artikel van Femke van Brussel-Visser van Kenniscentrum Sport lees je wat deze richtlijnen aanbevelen voor zitten, schermtijd, bewegen en slaap, en hoe je dit kunt stimuleren.

Special Heroes Nederland heeft een nieuwe website en logo

Vanaf nu is alle informatie over Stichting Special Heroes Nederland en haar programma’s te vinden op één website: www.specialheroes.nl. Deze url werd voorheen alleen gebruikt voor de programma’s die Special Heroes in het onderwijs aanbiedt. De programma’s uit de sectoren revalidatie, zorg en overheden en de sportvervoersregeling staan nu ook op deze website.

Schoolleiders: The Daily Mile lopen zorgt voor rust in de klas

Veel schoolleiders van scholen die The Daily Mile uitvoeren geven aan dat de klas rustiger is na het lopen van The Daily Mile waardoor beter geleerd kan worden (81%). Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut in opdracht van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG). The Daily Mile is een beweeginitiatief waarbij kinderen dagelijks vijftien minuten rond de school bewegen.

Zoektocht naar vernieuwende aanpak voorkomen drugsgebruik

Een onderzoek- en ontwikkeltraject moet niet-gebruik van drugs gaan stimuleren en het moment van het eerste gebruik uitstellen of voorkomen. Daarmee sluit het Trimbos-instituut aan bij de wens van het ministerie van Volksgezondheid om tot een vernieuwende aanpak te komen om te voorkomen dat jongeren beginnen met drugsgebruik.

Handreiking voor moeilijk verstaanbaar gedrag binnen beweegsituaties

Soms is gedrag in beweegsituaties moeilijk te begrijpen. Dit kan vervelend zijn voor de deelnemer zelf, maar ook verstorend werken voor de beweegactiviteiten. Wat is de beste manier om een bepaalde situatie aan te pakken? Om begeleiders van sport- en beweegactiviteiten te ondersteunen is een handreiking ontwikkeld.

Zesde editie Slootjesdagen

In het weekend van 14 tot en met 16 juni vindt de zesde editie van de Slootjesdagen plaats. Tijdens deze dagen organiseren IVN-natuurgidsen diverse activiteiten geschikt voor jong en oud. Samen kijken ze naar welke dieren er in en rond de sloot leven, welke planten er groeien en wat de waterkwaliteit van de sloot is. Om de beleving van de Slootjesdagen ook op scholen te ervaren, heeft IVN een speciaal Slootjesonderzoek lespakket ontwikkeld voor groep 6 tot en met 8 van het basisonderwijs.

Wegwijzer ‘Rondom Jong’ maakt depressie bespreekbaar op middelbare scholen

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil met de Wegwijzer ‘Rondom Jong’ de hulp en voorlichting aan jongeren verbeteren die kampen met depressieve klachten. Dat is belangrijk, want in Nederland hebben ruim 800.000 mensen een depressie. De methode Rondom Jong is gemaakt door GGD GHOR Nederland, het Trimbos-instituut en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.

Geef vanaf groep 7 les over menstruatie

Meiden worden meestal ongesteld wanneer zij tussen de 12 en 14 jaar oud zijn, maar dit kan ook eerder gebeuren. Sommige meiden worden door de eerste menstruatie overvallen. Het is daarom goed als hier al aandacht voor is in het basisonderwijs. Dat schrijft de site www.seksuelevorming.nl. De site adviseert om vanaf groep 7 les te geven over menstruatie.