Als beleidsmaker in het onderwijs wil je dat alle leerlingen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Pestgedrag draagt niet bij aan een veilig klimaat. Wat kan de school doen om pestgedrag te voorkomen en verminderen? Het Nederlands Jeugdinstituut zet het op een rijtje.
Pesten voorkomen en verminderen
Om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, hebben leerlingen een veilige leeromgeving nodig. De school heeft de taak om daarvoor te zorgen. Daar hoort ook het voorkomen en verminderen van pesten bij. De volgende zaken kunnen daar een belangrijke rol in spelen:
Naast het voorkomen of stoppen van het pesten, kan het nodig zijn om specialistische hulp te bieden aan leerlingen die gepest zijn en/of die pesten.
Effectieve interventies inzetten
Om pestgedrag tegen te gaan, kan het helpen om een interventie of programma in te zetten. Effectieve interventies zijn te vinden in de databank Effectieve jeugdinterventies. We onderscheiden drie soorten interventies:
Daarnaast zijn er individuele interventies ontwikkeld. Bijvoorbeeld geïndiceerde trainingen voor kinderen die pesten, en trainingen voor kinderen die gepest zijn. Daarbij is het belangrijk dat ook het groepsproces aandacht krijgt. Als de sfeer of de sociale norm in de groep niet verandert, is het voor een leerling moeilijker om de nieuw geleerde kennis en vaardigheden toe te passen en is de kans groter dat hij of zij terugvalt in het oude gedrag.
Voorwaarden voor de effectiviteit van interventies
Voor het aanpakken en tegengaan van pesten zijn schoolbrede interventies het meest effectief. Intensieve, langer durende interventies die breed gedragen worden in de school zijn effectiever dan kortdurende interventies. Het kost tijd om een positieve groep te creëren en dit vraagt blijvende aandacht.
Onderzoek laat zien dat interventies alleen effectief zijn als ze goed worden geïmplementeerd en uitgevoerd en dat dit in de praktijk vaak niet gebeurt. Scholen zetten soms bijvoorbeeld alleen bepaalde onderdelen van de interventie in, terwijl ze in samenhang pas effect hebben. Onvolledige inzet kan zelfs negatieve gevolgen hebben. De uitdrukking 'Baat het niet, dan schaadt het niet' gaat dan dus niet op.
In de databank Effectieve jeugdinterventies vind je meer informatie over de precieze doelen en doelgroepen van programma's en over hun effectiviteit.
Verschil primair onderwijs en voortgezet onderwijs
In de databank Effectieve jeugdinterventies zijn geschikte interventies voor het primair onderwijs opgenomen, die volgens de eerste aanwijzingen goed onderbouwd of effectief zijn. Om de effectiviteit van programma's binnen het voortgezet onderwijs te kunnen beoordelen, is er nog meer onderzoek nodig.