Tijd om een spontaan gesprekje met een leerling te laten ontstaan over een hobby, een gebeurtenis thuis… Dit is geen bijzaak van onderwijs, maar de kern. Dat een leerling zich gezien voelt is het fundament voor een sociaal veilige school. Waar besteed je je tijd aan? Dat je leerlingen goede cijfers halen of aandacht voor hoe ze in hun vel zitten? Lynn Louwe, adviseur sociaal veiligheidsbeleid en projectleider calamiteitenteam bij Stichting School & Veiligheid, schreef er een blog over.
Het is geen kwestie van kiezen voor het één of het ander. Uit onderzoek blijkt juist dat leren beter gaat als een leerling zich veilig voelt. De contactmomentjes met je leerlingen zijn niet te onderschatten. Ook als het niet over lesstof gaat zijn ze van waarde.
“… er is ook juist meer aandacht nodig voor zaken die het overladen onderwijscurriculum overstijgen. Hierbij moet worden gedacht aan het sociaal-emotionele aspect, waar momenteel steeds meer behoefte aan is. De huidige tijd is namelijk hectisch, onzeker en de pandemie ontregelt en drukt nog steeds, in meer of mindere mate, een naar stempel op ieders leven. Er is geen tijd om stil te staan, alles gaat door, waardoor de spreekwoordelijke emmer bij veel leerlingen (bijna) vol is.”
Bron: Parool Pascal Cuijpers 22 november 2021
Opinie: ‘Juist nu is het belangrijk om echt te luisteren naar leerlingen’
Ik ondersteun het betoog van Pascal Cuijpers. Hij raadt aan om juist nu regelmatig het gesprek aan te gaan en signalen op te vangen van collega’s en ouders. Op die manier kun je eraan bijdragen dat de emmer niet overloopt. Tijd kunnen vrijmaken om je leerling te zien en het persoonlijke verhaal te horen staan, juist nu, is de basis van een gezond leerproces. Het maakt volgens Cuijpers voor het curriculum niets uit of dat je dat doet in een les, in de pauze, na school óf tijdens een natte herfstwandeling op weg naar een workshop.
Heb jij je leerling in beeld?
Over het belang van je leerling in beeld hebben is onze jaarlijkse onderwijsconferentie Met Alle Respect! ingericht met een breed programma. De online conferentie is kosteloos en vindt plaats op 30 maart 2022. De keynote van Iliass El Hadioui neemt je mee in de leefwerelden van een leerling, het switchgedrag dat dit van leerlingen vraagt en toont zo het kind achter de leerling in je klas. Wil je je verder verdiepen? Kies dan één van de tien workshops rondom het thema sociale veiligheid. Of het nou gaat wat je kunt doen als een kind uit beeld raakt, of hoe je juist in een volle klas toch alle leerlingen kunt ‘zien’.