De smartphone bestaat vijftien jaar en heeft in die periode een grote rol gekregen in de levens van veel mensen. Scholieren zitten zelfs gemiddeld vijf uur per dag achter hun smartphone. En dat heeft grote invloed op de schoolprestaties, zegt de Vlaamse neuropsychiater Theo Compernollle.
Compernolle legt uit: “"Als pubers zich continu laten storen, dan hebben ze veel meer tijd nodig om te leren, maken ze veel meer fouten en ervaren ze veel meer stress. Ook genieten ze veel minder.” Compernolle stelt dat kinderen door hun smartphone vaker multitasken. Hij stelt dat multitasken ervoor zorgt dat je veel minder efficiënt te werk gaat.
Compernolle schreef het boek ‘Ontketen het brein van je kind; Van schermverslaving naar digitale vrijheid’. Over het doel van het boek zegt hij: “In dit boek wil ik aantonen hoe we ervoor kunnen zorgen dat kinderen geen schermslaven worden met een inefficiënt brokkelbrein, maar meesters die hun mooie technologieën digivrij gebruiken om gefocust te leren, te consumeren en zich te amuseren.”
Over het boek
Als ouders en leraren onze kinderen en pubers niet leren hoe ze op een gezonde manier met digitale media kunnen omgaan, in hun eigen voordeel, dan zullen de 'antisociale media' dat doen, in hun commerciële voordeel. En dat is heel nadelig voor het welzijn van onze kinderen. Sociale media, appjes, berichtjes, gamen... zijn fantastisch voor jongeren, maar ze verstoren vaak de aandacht die nodig is om taken geconcentreerd te kunnen uitvoeren.
Het boek van Compernolle biedt een onderbouwd én praktisch antwoord op vragen zoals: Is het aantal uren dat je kind met een schermpje bezig is wel normaal? Hindert gamen en gebruik van sociale media het leervermogen van je kind? En hoe kun je je kinderen beschermen tegen overmatig gebruik van digitale media? Auteur Theo Compernolle beschrijft niet alleen wat de beste aanpak is, hij legt ook uit waarom. Want als mensen begrijpen hoe ze het brein van hun kinderen kunnen bevrijden, zullen ze veel beter hun eigen creatieve oplossingen kunnen bedenken.