Als men praat over de impact van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus op het onderwijs, gaat het in de meeste gevallen over leerachterstanden. Maar dat is niet het enige wat telt. Kinderen en jongeren ervaren steeds meer gevoelens van eenzaamheid, stress en depressie. Stichting School & Veiligheid adviseert om hier extra aandacht voor te hebben. Sterker nog, maak het prioriteit nummer 1: mentaal welbevinden bij les op afstand.
Impact op leerlingen
Het coronavirus op zich heeft al impact op het leven van je leerling. Met alle berichten over leerachterstanden en het zo snel mogelijk inhalen daarvan, doen we er nog een schepje bovenop. Het draagt enkel bij aan meer gevoelens van stress, prestatiedruk en (faal)angst. Om deze impact tot het minimum te beperken, adviseert School & Veiligheid:
Zo kun je het welbevinden van de leerlingen blijven monitoren en waarborgen.
Verlaag de druk: kijk met andere ogen
Kijk met andere ogen naar het afgelopen jaar: probeer erop te vertrouwen dat je leerlingen veel levenslessen leren tijdens deze coronacrisis. Levenslessen waarmee ze de opgelopen leerachterstanden compenseren. En help je leerlingen het ook op deze manier te zien. Door het anders te bekijken, nemen we wat druk weg.
Hoe pak je dat aan?
Dit kun je doen door in gesprek te gaan met je leerlingen en hen op successen en positieve momenten te wijzen. Ook bij kinderen die te maken hebben met moeilijke omstandigheden thuis. Wat ging goed? Misschien heeft hij in de periode van thuisonderwijs nieuwe talenten ontdekt, in bijvoorbeeld hobby’s of sport. Of misschien heeft hij zelfstandiger leren werken aan schoolopdrachten.
Volgens het NJi kunnen we deze manier van denken stimuleren door kinderen en jongeren actief te betrekken bij het maken van beleid en ze te laten merken dat hun inbreng ertoe doet.
Blijf in contact met je leerlingen, ook op afstand
Hoe houd je als onderwijsprofessional op afstand zicht op het welbevinden van de leerlingen? Hoe zorg je dat zij zich onderdeel van de groep blijven voelen? Hoe houd je pedagogisch verbinding met je leerlingen? Drie dingen zijn daarbij minimaal van belang:
1. Houd contact met je leerlingen
Als leraar ben je een belangrijke volwassene en een stabiele factor in het leven van je leerlingen. Daarom is van belang om regelmatig in contact te blijven. Laat leerlingen merken dat je er nog steeds voor ze bent, ook op afstand.
Dat doe je op dezelfde manier als waarop je contact maakt met je leerlingen op school. Maar omdat het non-verbale contact voor een deel wegvalt, moet je hier extra aandacht aan besteden. Nodig leerlingen regelmatig expliciet uit om te vertellen hoe het met hen gaat. Hiervoor bieden wij je enkele praktische tips.
Praktische tips
2. Faciliteer contact tussen leerlingen onderling
Anders dan in de schoolsituatie hebben leerlingen nu niet automatisch contact met elkaar. Sommige leerlingen volgen thuisonderwijs, terwijl anderen wél op school komen. Bijvoorbeeld omdat zij ouders hebben die een cruciaal beroep uitvoeren. Leerlingen die thuis zitten en toekijken hoe een deel van de klas wél bij elkaar zit, kunnen zich buitengesloten voelen. Wees je daarvan bewust.
Vooral leerlingen die zich in de fase van de puberteit bevinden, hebben honger naar sociaal contact. Voor deze leerlingen is het extra belangrijk dat zij een gevoel van verbondenheid blijven ervaren.
Om het groepsgevoel levend te houden, kun je opdrachten geven waarbij ze elkaar nodig hebben, zoals:
1. Laat leerlingen elkaar interviewen.
2. Laat een kettingbrief rondgaan.
3. Geef een groepsopdracht: een onderzoek of experiment waarvoor elke leerling thuis data moet verzamelen.
4. Laat leerlingen elkaars werk nakijken.
5. Laat leerlingen onder jouw begeleiding een quiz doen met elkaar.
Praktische tips
3. Onderhoud een goede samenwerking met ouders
In onzekere en spannende tijden is het extra belangrijk dat ouders een veilige haven kunnen bieden voor hun kinderen. Als leraar kun je op afstand bijdragen aan het bewaren van deze veilige thuissituatie.
Houd ouders in grote lijnen op de hoogte van de online werkvormen die je gebruikt. En laat hen weten op welke manier(en) jullie ouders en leerlingen informeren. Zo ontstaat er bij ouders begrip voor bijvoorbeeld veranderde plannen of verschillen in aanpak tussen leraren.
Druk ouders op het hart dat het welbevinden van hun kind altijd prioriteit heeft. Zelfs als dat betekent dat hun kind een keer geen huiswerk maakt of een les niet bijwoont. Dit kan de stress, frustratie en strijd bij leerlingen en tussen ouders en hun kinderen verminderen.
Soms hebben ouders behoefte aan advies over hoe zij met hun kind kunnen praten over de huidige situatie. Als dat zo is, wijs hen dan op de Handreiking Hoe praat je met je kind over corona van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KJP).
Vragenlijsten voor monitoring van welbevinden
Een hulpmiddel voor het digitaal in kaart brengen van het welbevinden van leerlingen is de gratis tool voor welbevinden van leerlingen van AVS en Intraverte.
Kees van Overveld maakte samen met de Vlaamse onderwijswebsite Klasse een de vragenlijst ‘Hoe gaat het met jou?’ (pdf) voor leerlingen in het primair onderwijs.
Daarnaast circuleren er op sociale media meer vragenlijsten. Deze digitale formulieren zijn te dupliceren en dus makkelijk aan te passen aan de eigen situatie. Ze zijn niet van ons. Dus: ben jij de ontwikkelaar van een van de onderstaande formulieren en wil jij jouw naam als bron vermeld hebben in dit artikel, neem dan contact met ons op: communicatie@schoolenveiligheid.nl.
Zo is dit formulier beschikbaar met vragen die je leerlingen kunt stellen. Bijvoorbeeld over hoe jij hen het beste kan ondersteunen, welke hulpmiddelen ze tot hun beschikking hebben en hoe ze zich voelen. Je kunt ook deze vragenlijst ‘Hoe gaat het?’ voor het mbo gebruiken als de mbo-instellingen weer opengaan.
Praktische tips
Hieronder vind je voorbeelden van positieve signalen waar je op kunt letten:
Maak je je zorgen om een leerling? Lees dan verder bij Mentaal welbevinden onder druk of Ernstige zorgen.
Mentaal welbevinden onder druk
Als je als leraar/docent merkt dat het welbevinden of het gevoel van veiligheid van leerlingen onder druk staat, is het goed hier zorg aan te besteden. Probeer hierbij ook de ouders te betrekken.
Praktische tips
Enkele tips om hiermee om te gaan:
Meer informatie kun je vinden op Steunpunt Coronazorgen.
Ernstige zorgen
Maak je je ernstig zorgen om de mentale gezondheid van een leerling? Heb je het ernstige vermoeden dat een leerling kampt met een eetstoornis, angststoornis, depressie of zelfmoordgedachten? Onderstaande instanties kunnen verder helpen:
Mentaal welbevinden bij les op afstand
Kortom, het is belangrijk om aandacht te besteden aan het mentaal welbevinden van je leerlingen. Door niet continu te focussen op de leerachterstanden, voorkom je dat de stress en onzekerheid – die leerlingen en hun ouders nu toch al ervaren – te hoog wordt.
Als je nog vragen hebt, kun je terecht bij de medewerkers van School & Veiligheid helpdesk. Zij zijn op schooldagen bereikbaar van 9.00 tot 16.00 uur. Dat kan telefonisch: 030-285 66 16 of per e-mail: helpdesk@schoolenveiligheid.nl.
Verder lezen