Jongeren met een beperking voelen zich tijdens de coronaperiode niet gehoord en gezien. Ook horen ze te vaak wat er allemaal niet kan of mogelijk is. Dat blijkt uit onderzoek van Youngworks in opdracht van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). De onderzoekers spraken met 30 jongeren met een chronische aandoening of een beperking en met vijf experts op verschillende jongerendomeinen zoals speciaal onderwijs, werken en wonen.
In hoofdstuk vier van ‘Jongeren met een beperking na corona’ gaat het in paragraaf 4.1 over perspectieven op onderwijs en leren. Daarbij komen verschillende thema’s aan de orde:
Kansen voor onderwijs en leren
Vanuit bovenstaande perspectieven van jongeren met een beperking hebben de auteurs de volgende kansen voor onderwijs en leren geformuleerd:
Scholen kunnen meer verbinding zoeken met jongeren met een beperking
Jongeren hebben behoefte aan een individuele coach op school die:
School mag meer rust inbouwen voor jongeren met een beperking door onderwijs op afstand of alternatieve lesmethoden
Jongeren met een beperking hebben nieuwe manieren van onderwijs leren kennen die ze graag willen behouden zoals:
Het onderzoek heeft verder aandacht voor Corona en beperkingen, Corona regels en angsten, Negatieve ervaringen met Corona, Positieve ervaringen met Corona. In hoofdstuk 4, Perspectieven en kansen na Corona, is er naast aandacht voor Onderwijs en leren ook aandacht voor: