Inspiratiegids Onderwijs voor Week van de Mediawijsheid

8-15 november 2024

Van 8 tot en met 15 november 2024 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. De themaweek staat de komende drie jaar in het teken van de digitale balans. In 2024 is het hoofdthema: gezond schermgebruik. Netwerk Mediawijsheid heeft per sector een Inspiratiegids gemaakt. Een daarvan is de Inspiratiegids Onderwijs.

Wat is gezond schermgebruik?

Gezond schermgebruik gaat over het zó indelen van je tijd dat jij je er goed en gezond bij voelt. Met én zonder digitale media, zoals smartphones, laptops, tablets en games. Wat de juiste balans is, is voor iedereen anders. Je kunt het beste zelf bepalen wat goed voor je is.

Belangrijk thema in onderwijs

Schermgebruik is momenteel een belangrijk thema binnen het onderwijs. De Week van de Mediawijsheid is een goed moment om in de klas over dit onderwerp in gesprek te gaan. Dat kan aan de hand van allerlei handige materialen, zoals games, lesmateriaal en nog veel meer.

Werk samen met interessante partners

Gebruik de materialen van Netwerk Mediawijsheid

• Gebruik voor de promotie van je activiteiten de campagne de materialen uit de toolkit.
  • Maak je activiteiten bekend en meld ze aan voor de campagnepagina.
  • Verrijk je kennis over digitale balans met het document: ‘De praktische toepasbaarheid van digitale balans‘ en ‘Tips voor gezond schermgebruik’.

Bibliotheken

Bibliotheken spelen een belangrijkere rol bij het mediawijzer maken van burgers. Veel bibliotheken hebben een mediawijs aanbod voor het onderwijs.

Mediacoach

Werk op jouw school samen met een mediacoach. Een mediacoach bedenkt en organiseert activiteiten om de mediawijsheid van onder andere kinderen en jongeren te verbeteren.

Netwerk Mediawijsheid

Netwerk Mediawijsheid bestaat uit meer dan 1200 partners die zich inzetten voor een mediawijs Nederland. Bekijk welke netwerkpartners actief zijn binnen jouw regio.

Word zelf mediawijzer

De Inspiratiegids Onderwijs bevat ook specifieke tips voor primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo/hbo/universiteit.

Kennissessie 17 oktober

Op 17 oktober is er een kennissessie voor professionals die werken met volwassenen en gezond mediagebruik willen stimuleren, bijvoorbeeld binnen zorg, sociaal werk, bibliotheek, gemeente, kinderopvang en onderwijs.

Het programma wordt binnenkort bekendgemaakt. Inschrijven kan hier.