Scholen hebben na een fase met lockdowns het afgelopen jaar grotendeels weer fysiek onderwijs mogen en kunnen geven. Ook bij een eventuele nieuwe coronagolf is dat de insteek van alle betrokkenen. Desondanks blijft de impact van corona merkbaar bij leerlingen en medewerkers. In het gedrag van leerlingen zien we meer onrust, er zijn meer conflicten, de groepsdynamiek blijft onstuimig en de omgangsvormen lijken niet meer duidelijk. School & Veiligheid zet op een rij wat je als bestuurder, teamleider of onderwijsprofessional in het algemeen kunt doen om de prettige sfeer te herstellen en vast te houden.
Uit de Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021 blijkt dat leerlingen in het voortgezet onderwijs zich in 2021 minder gelukkig voelden dan vóór de coronaperiode. En bij onze helpdesk hoorden wij het afgelopen schooljaar vaker dan voorheen verhalen over onrust in de klas.
Gevolgen corona nog steeds merkbaar in de klas
Er zijn zorgen over het welbevinden van zowel leerlingen als studenten (pdf). Ze zijn sneller overprikkeld, het doorzettingsvermogen lijkt lager en ze zijn meer gewend aan afleiding. En die afleiding zoeken leerlingen nu ook in de klas. Bij sommige leerlingen zien we desinteresse in het onderwijs, bij anderen toegenomen prestatiedruk. Dit heeft verschillende oorzaken, denk bijvoorbeeld aan:
Bied leerlingen duidelijkheid
Het waarborgen van routine biedt duidelijkheid en voorspelbaarheid. Daarmee draagt het bij aan hoe leerlingen het gevoel van veiligheid beleven. Een stormingsfase duurt normaal gesproken maar een paar weken. Nu ervaren veel scholen dat klassen in de stormingsfase blijven hangen. Hierdoor is er veel onrust in de klas.
In stormachtige perioden hebben leerlingen baat bij duidelijkheid. Het gaat dan vooral over de vraag: Hoe gaan we met elkaar om in deze klas? Spreek leerlingen aan op de omgangsvormen die zij als klas met elkaar hebben afgesproken. Besteed daarbij specifiek aandacht aan: Hoe houden wij rekening met elkaar op de momenten dat wij verschillen ervaren?
Tips
Aandacht voor groepsvorming en -dynamiek
Uit de crisisbeheersing zijn we bekend met scenariodenken. Daarbij breng je verschillende mogelijke situaties in kaart en wat die voor de schoolpraktijk betekenen. Dit kan ons helpen door plannen te maken voor een mogelijke nieuwe coronagolf. Hoe houden we grip op de sociale ontwikkeling en een positieve groepsdynamiek? Ook zonder eventuele schoolsluiting kan er immers onrust ontstaan in groepsvorming. Bijvoorbeeld als er door ziekte of quarantaine sprake is van onvolledige klassen.
Achter het gedrag van de leerlingen gaan behoeftes schuil waar je als onderwijsprofessional op verschillende manieren mee om kan gaan. Tijdens de jaarlijkse onderwijsconferentie van School & Veiligheid ‘Met Alle Respect!’ hield Iliass El Hadioui in maart 2022 een boeiende keynote over hoe je op een positieve wijze ruimte kunt geven aan de behoefte aan sociale contacten:
Pedagogische relatie tussen leerling en leraar belangrijk
Niet alleen het contact tussen leerlingen onderling is belangrijk. Ook de pedagogische relatie tussen leerling en leraar is een belangrijk aandachtspunt. Het herstellen en versterken van de pedagogische relatie tussen leerling en leraar is nodig om de leermotivatie en het welbevinden van leerlingen te bevorderen. Dat schrijft het Platform Perspectief Jongeren (PPJ) in zijn tweede adviesbrief over de implementatie en effecten van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO):
“Het PPJ acht het herstel van de pedagogische relatie – waarin elkaar zien, tijd, aandacht, discussie en vertrouwen centraal moeten staan – nodig om zowel de leermotivatie als de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge mensen te bevorderen.”
School & Veiligheid onderschrijft dit belang en ondersteunt onderwijsprofessionals in het pedagogisch vakmanschap.
Op maat in samenspraak met jongeren
Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de gevolgen van corona. Ook naar de gevolgen voor de mentale gezondheid van jongeren. De belangrijkste conclusies tot nu toe zijn onder meer dat mentale gezondheid even zwaar moet wegen als fysieke gezondheid. En wanneer er toch weer coronamaatregelen nodig zijn, dan moeten wij vooral kiezen voor een aanpak op maat en in samenspraak met kinderen en jongeren.
Benieuwd wat jongeren daar zelf over bedacht hebben? Op initiatief van de samenwerkende gezondheidsfondsen hebben jongeren in verschillende sessies het hierover gehad. Op de vraag ‘Wat moet er gebeuren om tot een mentaal gezonde leeromgeving te komen en stress en prestatiedruk in het onderwijs te verminderen?’ kwamen zij tot deze vijf belangrijkste aanbevelingen:
Besteed aandacht aan groepsvorming binnen het team
Ook groepsvorming in het team verdient aandacht. Niet iedereen reageert hetzelfde op ingrijpende gebeurtenissen, dus ook collega’s niet. Zorg als school- en/of teamleider voor een veilige sfeer waarin collega’s kunnen aangeven waar ze mee zitten. Op die manier ondersteun je je collega’s zo goed mogelijk. Dit kan in teamgesprekken, en daarnaast is een-op-een-contact hier ook heel geschikt voor.
De start van het nieuwe schooljaar is een uitgelezen moment om in het team uit te wisselen hoe collega’s erin staan, welke zorgen en behoeftes er zijn en wat het team daarin kan betekenen. Op deze manier is duidelijk wat jullie van elkaar (kunnen) verwachten.