Act4Respect over Nationale Onderwijsweek

Aandacht op scholen voor LHBTIQ+ representatie, partnergeweld, veilige en gezonde relaties voor lvb-jongeren en mannelijkheid en machogedrag

Van 7 tot en met 11 oktober is het de Nationale Onderwijsweek. Act4Respect komt daarom met een aantal onderwerpen, tools en interventies die van belang zijn voor zowel jongeren als professionals in het onderwijs en die bijdragen aan een veilige, inclusieve omgeving voor alle jongeren.

Podcast ‘Niet jouw schuld’ - LHBTIQ+ representatie op scholen

Op welke manier kan je jongeren leren over welke verschillende identiteiten en representaties er zijn? Hoe spelen het uitdagen van traditionele normen over ‘mannelijkheid’ en ‘vrouwelijkheid’ hier een rol in? Wat kunnen organisaties zoals het GSA en COC doen om hierbij te helpen? En wat kan je doen om LHBTIQ+ representatie te verwezenlijken in de klas? Hierover praten Esmée Geertsma en docent maatschappijleer Feray Sunguroglu in de podcast.

Voorlichting over partnergeweld op scholen

Fatima el Younoussi, docent Nederlands op het voortgezet onderwijs, merkte in gesprekken met haar leerlingen hoe groot de behoefte is aan kennis over gezonde relaties. Omdat partnergeweld ook bij jongeren voorkomt, vindt ze dat voorlichting over partnergeweld onderdeel moet worden van het schoolcurriculum. Fatima schreef er een opiniestuk over.

Cursus over veilige en gezonde relaties voor lvb-jongeren

Jongeren tussen de 14 en 21 jaar met een lichte verstandelijke beperking (lvb) en in het praktijk-onderwijs zijn extra kwetsbaar voor manipulatie, dwang of geweld binnen relaties. Daarom is er voor de professional de online cursus Happy2gether plus, waarin ze leren hoe ze meiden én jongens kunnen helpen deze patronen te herkennen.

Cursus over mannelijkheid en machogedrag

Veel jongens struggelen in de puberteit met mannelijkheid en machogedrag. In de hoop respect te krijgen van vrienden, kunnen ze soms grensoverschrijdend gedrag vertonen. Met de gratis online cursus LEFgozers brengen professionals een gesprek op gang tussen jongens, waarbij lef niet langer staat voor machogedrag, maar voor je eigen weg gaan.