Wageningen University & Research doet effectstudie naar Smaaklessen

Schoolklassen van groep 3, 5 en 7 binnen het reguliere basisonderwijs gezocht

Wageningen University & Research zoekt schoolklassen die in 2025 willen meewerken aan een effectonderzoek rondom het lesprogramma Smaaklessen. Om beter zicht te krijgen op de effectiviteit van Smaaklessen en welke factoren daaraan bijdragen, zijn veel deelnemende klassen door heel Nederland nodig. Elke deelnemende schoolklas ontvangt alle benodigde materialen gratis.

Wat is Smaaklessen?

Smaaklessen is een gratis lesprogramma waarmee leerlingen op de basisschool kennis én ervaring opdoen met gezond en duurzaam eten. Door te proeven, ruiken, horen, voelen en kijken verkennen leerlingen hun eten. In juni 2024 is een nieuwe versie van Smaaklessen gelanceerd. De nieuwe editie is tot stand gekomen samen met kinderen, leerkrachten en experts. Leerlingen gaan actief aan de slag met smaakexperimenten en quizzen, het ontrafelen van etiketten en het samen koken van heerlijke gerechten. Smaak, gezondheid, herkomst van voedsel, consumentenvaardigheden, koken, maar ook duurzaamheid staan centraal in deze vernieuwde versie.

Smaaklessen bestaat al meer dan 15 jaar en wordt erkend door het RIVM als effectieve interventie. Toch staan er nog vragen open, bijvoorbeeld: Wat zijn de korte- en langetermijneffecten? Wat maakt de aanpak effectief? Bij welke leeftijd zien we de grootste effecten? Deze vragen willen we met dit onderzoek beantwoorden.

Welke basisscholen zoeken we?

We zoeken schoolklassen, specifiek groepen 3, 5 of 7, die nog niet eerder iets aan voedseleducatie hebben gedaan, of heel weinig (≤ 3 uur in schooljaar 2023/2024 en ≤ 3 uur van september t/m december 2024). Zo kan het effect van Smaaklessen het best worden gemeten. Er kunnen meerdere klassen per school meedoen.

Voor het onderzoek hebben we klassen nodig waar vanaf 2025 Smaaklessen worden gegeven (Smaaklessenklassen) en controleklassen (waar géén Smaaklessen worden gegeven).

• Bij de controleklassen wordt drie keer een vragenlijst ingevuld onder begeleiding van een onderzoeker.
  • De Smaaklessenklassen vullen ook drie keer een vragenlijst in, maar krijgen ook vijf Smaaklessen, waarvan twee lessen door een gastdocent. Drie lessen geeft de leerkracht zelf. De kosten van de boodschappen, het lesmateriaal en de gastdocent worden volledig vergoed.

Interesse?

Wil je je schoolklas opgeven voor deelname aan het onderzoek? Of heb je nog vragen? Vul dan dit formulier in of stuur een mail naar voedingopschool@wur.nl.