Voedseleducatie op kinderdagverblijven en scholen doet ertoe. Dat was de conclusie van het project ‘Inventarisatie Effecten Voedseleducatie Jeugd’, uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research, het Louis Bolk Institute en Maastricht University. Hierbij richtten de onderzoekers zich op voedseleducatie in de brede zin: lessen, ervaringsgericht leren, voedselaanbod en voedingsbeleid voor kinderen en jongeren (0-18 jaar) in kinderdagverblijven, basisscholen en middelbare scholen.
Op basis van 41 overzichtsartikelen met studies uit Europa, Australië, Canada en Amerika kwamen de onderzoekers tot de volgende hoofdresultaten:
De onderzoekers vinden het belangrijk om de jeugd gezonde en duurzame eetgewoonten aan te leren; voedseleducatie draagt daaraan bij. De aanbeveling is om interventies te kiezen die uit meerdere componenten bestaan, bij voorkeur ervaringsgerichte activiteiten met lessen, voedselaanbod en een ouder-component.
Lees hier meer over het onderzoek.