Hoe is het met schoollunches gesteld in het basisonderwijs in Europa? Dat onderzochten Geertje van Bergen, Monique Vingerhoeds, Coosje Dijkstra en Ellen van Kleef. Het onderzoek is uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research (WFBR), onderdeel van Wageningen University & Research, Wageningen University (WUR) en Vrije Universiteit Amsterdam (VU). van de Wageningen Universiteit.
De onderzoekers ontdekten dat in veel Europese landen een schoollunch wordt aangeboden, maar dat niet alle kinderen deelnemen aan de schoollunch. Deelname is namelijk nergens verplicht. Wel wordt in verschillende landen verwacht dat als kinderen op school blijven tijdens de lunchpauze, ze ook deelnemen aan de schoollunch. In Zweden, Finland en Estland is de schoollunch onderdeel van het schoolcurriculum.
Subsidie voor schoollunches
In bijna alle landen is de schoollunch op zijn minst gedeeltelijk gesubsidieerd. De onderzoekers keken ook naar de relatie tussen financiering en de deelname aan de schoollunch. Hun bevindingen:
Nationale richtlijnen voor de kwaliteit van schoollunches
De onderzoekers keken ook naar nationale richtlijnen voor schoollunches. Hun bevindingen:
Keukenfaciliteiten voor de schoollunch
Op het gebied van keukenfaciliteiten zijn er drie mogelijkheden: keukens in de school, centrale keukens die meerdere scholen bedienen en externe cateraars. Al deze mogelijkheden lijken in alle landen voor te komen. De bereiding van schoolmaaltijden lijkt vaker te worden uitbesteed aan externe cateraars (vanwege de hoge kosten voor de keuken binnen de scholen).
Faciliteiten voor de eetruimte voor de schoollunch
Het hele rapport is hier te downloaden.