Kamer wil geen verlenging schoolmaaltijden

De nieuwe regering van PVV, VVD, BBB en NSC hoeft bij de uitwerking van haar hoofdlijnenakkoord geen geld vrij te maken voor structurele financiering van schoolmaaltijden. De Tweede Kamer heeft op 11 juni een motie met die strekking verworpen.

Bij het debat over de Voorjaarsnota 2024 dienden Tweede Kamerleden van D66, SP, DENK, Volt en GroenLinks-PvdA een motie om de financiering van schoolmaaltijden veilig te stellen. Het Programma Schoolmaaltijden stopt in 2025 en in het hoofdlijnenakkoord is geen geld vrijgemaakt om het programma te verlengen. De motie stelt dat schoolmaaltijden substantieel bijdragen aan de bestaanszekerheid van kinderen en ouders en vroeg om structurele verlenging van de regeling.

Over de motie

De motie constateert dat bijna 350.000 kinderen die opgroeien in armoede sinds begin 2023 een gezonde maaltijd op school krijgen of een boodschappenkaart voor thuis.

De motie overweegt dat:

• de schoolmaaltijden succesvol geëvalueerd zijn, waaruit onder andere blijkt dat kinderen meer energie en concentratie hebben, gevarieerder en gezonder eten, en minder stress hebben;
  • de schoolmaaltijden substantieel bijdragen aan de bestaanszekerheid van kinderen en ouders;
  • het regeerakkoord geen middelen bevat voor de voortzetting in 2025 en dat daardoor vanaf januari 350.000 kinderen weer met honger naar school dreigen te gaan.

Daarom verzoeken de indieners van de motie de regering bij de uitwerking van het regeerakkoord te zorgen dat de schoolmaaltijden structureel worden verlengd. Voor de dekking stellen de indieners voor om bijvoorbeeld te kijken naar negatief geëvalueerde fiscale regelingen, fiscale maatregelen die de volksgezondheid verbeteren, maatregelen om de arbeidsparticipatie van ouderen te vergroten of het (versneld) afschaffen van fossiele subsidies.

De vier nieuwe regeringspartijen PVV, VVD, BBB en NSC stemden tegen, evenals JA21, SGP en FVD.