Jeugdeducatiefonds en Rode Kruis ‘blij en opgelucht’ over voortzetting schoolmaaltijden

In de uitgelekte plannen voor Prinsjesdag staat dat het Programma Schoolmaaltijden doorgaat. Hoewel nog niet bekend is welk bedrag het kabinet Schoof heeft gereserveerd, noemen Jeugdeducatiefonds en Rode Kruis het ‘fantastisch nieuws’.

De organisaties zijn ‘blij en opgelucht’ dat het kabinet Schoof heeft besloten om het Programma Schoolmaaltijden voort te zetten. Dat betekent voor 350.000 kinderen het verschil tussen wel of niet met honger in de klas zitten. Ook voor de leerkrachten op de ruim 2200 scholen die meedoen is het besluit een grote opluchting. Kinderen zitten dankzij het eten met meer energie in de klas, kunnen zich beter concentreren en doen actiever mee met de lessen. Bovendien zijn kinderen gevarieerder en gezonder gaan eten. Het Nederlandse Rode Kruis en het Jeugdeducatiefonds zijn dan ook enorm blij dat het kabinet ook inziet dat je op een lege maag niet kunt leren.

Hans Spekman, directeur Jeugdeducatiefonds, is enthousiast: “Een geweldig besluit. Een grote steun voor de kinderen, de ouders en de scholen. Super ook dat oppositie en coalitie schoolmaaltijden zo belangrijk vinden. Een pluim voor de politiek die elkaar weet te vinden.”

Harm Goossens, directeur Nederlandse Rode Kruis, sluit zich bij de woorden van Spekman aan: “Ieder kind hoort met een gevulde maag in de klas te zitten. Dankzij de maaltijden op school of de boodschappenkaart van het Rode Kruis wordt leren makkelijker, gaat de concentratie vooruit en hebben ouders minder stress. Het is schrijnend dat er nog zoveel ouders niet voldoende geld overhouden voor eten en kinderen afhankelijk zijn van onze hulp. Als het kabinet daadwerkelijk besluit dat het programma schoolmaaltijden doorgaat, is dat daarom goed nieuws. Kinderen worden dan in ieder geval komend jaar nog ondersteund.”

Algemene achtergrond programma Schoolmaaltijden

Het Programma Schoolmaaltijden is in 2023 gestart om te voorkomen dat kinderen met honger in de klas zitten en om kansengelijkheid te vergroten. Het Programma Schoolmaaltijden wordt gezamenlijk uitgevoerd door het Nederlandse Rode Kruis en het Jeugdeducatiefonds in opdracht van de overheid. Ruim 2200 scholen doen mee aan het programma. Zij verstrekken maaltijden aan leerlingen (circa twee derde van de scholen), of boodschappenkaarten aan ouders.

Het programma Schoolmaaltijden draagt bij aan het vergroten van kansengelijkheid, het verminderen van (kinder)armoede en het bevorderen van een gezonde leefstijl onder kinderen. Uit onderzoek blijkt onder andere dat leerlingen zich door het programma inderdaad beter kunnen concentreren in de klas, dat leerlingen meer groente en fruit eten en dat gezinnen minder financiële stress ervaren.