Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Inspirerende verhalen over het organiseren van eten op school

Hoe organiseren scholen het eten op school en welke effecten merken ze? Het Jeugdeducatiefonds deelt inspirerende verhalen. Zoals dat van het Mediacollege in Amsterdam.

Volgens directeur Taco Stroo is er geen enkele reden om niet aan het Programma Schoolmaaltijden mee te doen als je school daarvoor in aanmerking komt. “Het levert je zoveel extra’s op in het contact met de leerlingen en het vroegtijdig signaleren van problemen. En het is echt niet ingewikkeld!”

Hoe gaat het in zijn werk?

Donderdagochtend 7.30 uur: het vierkoppige team van het Mediacollege zet de ontbijtkraam voor de leerlingen klaar. De kraam is eigenhandig gemaakt door Ed, de conciërge. Elke ochtend staan ze hier samen het ontbijt voor te bereiden; de directeur, de zorgcoördinator, de roosterplanner en de conciërge.

Dat vinden ze op het Mediacollege de normaalste zaak van de wereld. Het levert ze een laagdrempelige check- in bij de start van de dag op en dat is voor deze leerlingen heel belangrijk.

Eline is zorgcoördinator op deze school. Ze staat net als Taco, de directeur, elke ochtend bij de ontbijtkraam om leerlingen welkom te heten. Als ze zelf niks pakken vraagt ze of ze misschien wat willen eten. Van de 320 leerlingen op deze school groeien er 150 in armoede op en dat is veel. De zorgcoördinator informeert of ze lekker hebben geslapen en een goede reis hebben gehad. Of ze wenst ze succes bij een examen en kijkt even mee naar cijfers die net binnengekomen zijn. Een praatje maken tijdens het eten van een tosti en het drinken van een sapje is heel waardevol.

Succes van de ontbijtkraam

Ook docenten lopen langs en sommige van hen eten een broodje mee. Het gaat er allemaal heel gemoedelijk aan toe. En dat is nu precies het succes van de ontbijtkraam legt Taco uit: “Wat je nodig hebt is de overtuiging dat dit schoolontbijt en het contact met de leerlingen belangrijk is. Voor ons hoort dit bij het pedagogische stuk van ons onderwijs. De leerlingen vertrouwen ons en weten ons te vinden als er iets speelt waar ze hulp bij nodig hebben.”

Minder incidenten dankzij gevulde maag

Zo zijn er op het Mediacollege minder incidenten sinds de leerlingen met een gevulde maag in de klas zitten. We signaleren eerder dan voorheen waar de knelpunten zijn. Ook draagt het samen eten van een broodje bij aan de saamhorigheid, vertelt Eline. Voor zowel de leerlingen als de docenten is er een belang om het schoolontbijt voort te zetten.

Inkopen doen

Volgens Taco is er geen enkele reden om niet aan Programma Schoolmaaltijden mee te doen als jouw school daarvoor in aanmerking komt. “Regel een kraam of een tafel, kies een centrale plek en doe de inkopen zelf. Wij kiezen voor tosti's, fruit en verse jus, maar er staan ook pakjes sap en snelle snacks klaar. Ik zet ook nog een muziekje op, een heerlijke start van mijn werkdag. Het is echt niet ingewikkeld! Het levert je als school zoveel extra's op in het contact met de leerlingen en het vroegtijdig signaleren van problemen.”

Benieuwd hoe andere scholen het doen? Kijk voor meer inspiratie en of jouw school in aanmerking komt op www.schoolmaaltijden.nl