Aan de slag met een gezonde en duurzame schoolkantine in schooljaar 2024-2025

Ben jij er klaar voor om ook dit jaar weer aan de slag te gaan met een gezonde en duurzame kantine? Lees dan alvast welke eerste stappen je kunt zetten. Wie weet schittert er binnenkort een nieuwe schaal in jouw kantine!

Vraag de Schoolkantine Schaal aan

Scholen kunnen de Schoolkantine Schaal aanvragen in de Kantinescan. Staat er op de uitslagpagina dat de kantine niveau zilver, goud of ideaal is? Gefeliciteerd, dat is best een feestje waard! Op de resultatenpagina ziet de school dan de knop: ‘Vraag Schoolkantine Schaal aan’. Klik erop en de Adviseur Eetomgevingen neemt de aanvraag in behandeling.

Hergebruik je vorige scan uit de Kantinescan

Jaarlijks kun scholen de Kantinescan invullen en een schaal behalen. Maak nieuwe foto’s van het aanbod eten en drinken in de kantine en/of automaten en vul de Kantinescan in. Scholen kunnen de vorige Kantinescan als basis gebruiken.

Het voedingsbeleid updaten

Een nieuw schooljaar vraagt misschien om een nieuw of geüpdatet voedingsbeleid. Plan daarom als school een moment waarop jullie het beleid bespreken. Evalueer hoe de uitvoering verloopt en pas het beleid aan waar nodig.

Uniek congres

Op 20 maart 2025 organiseert het Voedingscentrum een uniek congres: Jongeren in de (toekomstige) eetomgeving. Speciaal voor directeuren, facilitair managers en Gezonde School coördinatoren.