22e Nationaal Schoolontbijt van 11 tot en met 15 november 2024

Inschrijven voor scholen en bakkerijen kan vanaf nu

In de ontbijtweek van het Nationaal Schoolontbijt van 11-15 november 2024 schuiven kinderen in heel Nederland op school aan tafel voor een gezond ontbijt en een leuke les over de beste start van de dag. Zo leren kinderen op een feestelijke manier hoe belangrijk het is om elke dag gezond te ontbijten. Inschrijven is nu mogelijk.

De inschrijving voor de 22e editie van het Nationaal Schoolontbijt is in volle gang. In deze feestelijke ontbijtweek willen we samen met onze partners en alle juffen en meesters het belang van gezond ontbijten onder de aandacht brengen met als droom een gezond ontbijt, elke dag en voor ieder kind. Met het gezonde ontbijtpakket en aansprekend lesmateriaal wordt ontbijten nog leuker en leerzamer.

De ontbijtweek is van 11 t/m 15 november. Je school kiest zelf een ochtend in die week waarop de kinderen aan tafel schuiven voor een gezond ontbijt en een leuke les over de beste start van de dag. Voor deelname vragen we een bedrag van 99 cent per ontbijtje. Ook dit jaar rekenen we op zo’n 2.500 deelnemende scholen en ruim een half miljoen kinderen. Geweldig als jullie ook van de partij zijn!

Vijf redenen waarom gezond ontbijten zo belangrijk is

De dag starten met een gezond ontbijt: waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Beginnen met een ontbijt geeft je vijf voordelen. Dit zijn de vijf eenvoudige vuistregels om ze te onthouden.

Ontbijten geeft je energie

Een auto rijdt niet zonder benzine en een telefoon werkt niet met een lege batterij. Voor je lichaam werkt het net zo. Door te ontbijten, start je lichaam de nieuwe dag weer vol energie. Zeker omdat je lijf het 's nachts zonder eten heeft moeten doen. Jouw ontbijt geeft je in de ochtend meteen de energie die je nodig hebt om te leren, te werken, te sporten en te spelen!

Ontbijten levert voedingsstoffen

Een gezond ontbijt geeft je ook belangrijke voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Een ontbijt levert bijvoorbeeld de vezels, vitamines en mineralen waar je lijf om vraagt. Als je daar de dag niet mee begint, kan het lastig zijn om die achterstand in te halen. Doe je lijf dus een plezier met een lekker en gezond ontbijt!

Ontbijten helpt de stoelgang

Het ontbijt is de eerste maaltijd na een lange nacht slapen, waarin je natuurlijk niets eet of drinkt. Jouw ontbijt zet ’s ochtends je darmen aan het werk en dat helpt een goede stoelgang. Dat betekent dat je makkelijker kunt poepen en minder snel last krijgt van buikpijn. Vooral een ontbijt met veel vezels is goed voor de werking van je darmen. Vezels haal je bijvoorbeeld uit volkorenbrood, muesli, groente en fruit.

Ontbijten houdt je gezond

Als je de dag niet begint met een ontbijt, krijg je later op de ochtend misschien sneller zin in tussendoortjes. Meestal zijn dat minder gezonde tussendoortjes waar veel suiker, zout of ongezond vet in zit. Dat is niet goed voor je lijf. Met een gezond ontbijt heb je vaak langer een vol gevoel en minder zin om van die ongezonde tussendoortjes te eten. Het is dus slim om de dag met een gezond ontbijt te beginnen. Het liefst volgens de Schijf van Vijf.

Ontbijten is lekker en gezellig

Dat ontbijten gezond is, is nu wel duidelijk. Maar we zouden het belangrijkste bijna vergeten: ontbijten is superlekker en heel gezellig! Wat is een betere start van de dag dan samen aan tafel genieten van brood, beleg, yoghurt, groente, fruit, thee…? Met je ouders, broertjes of zusjes heerlijk smullen en ondertussen samen mooie plannen voor weer een nieuwe dag bespreken. Begin de dag dus goed met een gezond ontbijt!

Wat zegt de wetenschap over ontbijten?

Het ontbijt wordt vaak de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd: het geeft energie en helpt de spijsvertering op gang. Ontbijten geeft je daarmee een goede start van de dag. Bovendien helpt het ontbijt om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten meer vezels, calcium, zink en ijzer en de vitamines A, B2 en C binnenkrijgen. Mensen die ontbijten halen dan ook gemakkelijker de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden dan mensen die het ontbijt overslaan. Door een hogere inname van voedingsstoffen verhoogt ontbijten de kwaliteit van je voedingspatroon. En dat is gunstig voor je gezondheid.

Inschrijven en informatie

• Scholen kunnen zich hier inschrijven voor de 22e editie van het Nationaal Schoolontbijt.
  • Bakkers kunnen zich hier inschrijven om een bijdrage te leveren aan de ontbijtweek van het Nationaal Schoolontbijt.
  • Ouders van wie het kind meedoet aan het Nationaal Schoolontbijt kunnen hier informatie vinden over de ontbijtweek.

Over het Nationaal Schoolontbijt

Het Nationaal Schoolontbijt kan elk jaar rekenen op brede steun van diverse samenwerkingspartners. Productpartners maken het Nationaal Schoolontbijt mede mogelijk door belangeloos bij te dragen met hun producten. Daarnaast heeft het Nationaal Schoolontbijt ook de steun van maatschappelijk partners als het Voedingscentrum, de Maag Lever Darm Stichting, de Nederlandse Coeliakie Vereniging en JOGG en de Gezonde School.

Fotobijschrift: Bij het Nationaal Schoolontbijt 2022 overhandigden kinderen van bassischool Zyp symbolisch het eerste ontbijtpakket aan Tweede Kamerlid Laurens Dassen. Daarna gaven de kinderen de dieren eten als startsein van het ontbijt in Burgers’ Zoo.