Rode Kruis: middelbare scholieren willen meer EHBO op hun school

Het aantal leerlingen dat EHBO-kennis heeft, is niet voldoende. Dat concludeert het Rode Kruis uit onderzoek. Een derde van de huidige middelbare scholieren geeft aan enige EHBO-kennis te hebben. Dat moet beter, vinden ook de scholieren. Zij willen meer EHBO-les op hun school. Het Rode Kruis steunt dat.

Ruim 700 leerlingen in de leeftijd van 13 tot en met 18 jaar kregen in het representatieve onderzoek vragen over eerste hulp op school. Uit het onderzoek blijkt dat scholen bij uitstek de plek zijn om eerste hulp te leren. Het Rode Kruis wil daar dan ook werk van maken, samen met alle middelbare scholen in Nederland en andere organisaties die de handschoen gezamenlijk kunnen oppakken.

‘Ooit moeten wij levens redden’

In het onderzoek geeft 42 procent aan dat op hun school EHBO-les wordt gegeven. Maar niet iedereen volgde zo’n les, dat was weggelegd voor 33 procent van de middelbare scholieren. Dat aantal kan omhoog, denken zij. Meer dan 80 procent wil dat er (meer) ruimte komt voor EHBO in het onderwijs.

In hun toelichting op de vraag of er meer EHBO-les op scholen moet komen, geven leerlingen aan dat ‘er altijd wat kan gebeuren, en dan ben je voorbereid’, bijvoorbeeld ‘op straat’, of ‘bij je ouders’. Zoals één leerling het samenvat: “Het is belangrijk dat wij dat leren, want ooit zijn wij de mensen die levens moeten redden.”

Honderdduizenden leerlingen

Leerlingen denken dat hun school de beste plek is om een cursus te volgen. “Het Rode Kruis ziet dat er echt behoefte is onder jonge mensen om levensreddende handelingen onder de knie te krijgen”, zegt Suzanne Segaar, Hoofd Nationale Hulp bij het Rode Kruis.

De hulporganisatie geeft sinds 2019 steeds vaker EHBO-cursussen op scholen en reikt ieder jaar duizenden certificaten uit. In schooljaar 2023-2024 had Nederland bijna 950.000 middelbare scholieren. Segaar: “Dat is dus een enorm potentieel voor de toekomst, als zij allemaal eerste hulp kunnen verlenen. Maar het Rode Kruis kan niet al deze jongeren trainen. Dat zullen we samen moeten doen. Laten we ons dus hard maken voor EHBO-les op álle scholen in Nederland. Overal in Nederland is het onderwijs weer begonnen, we kunnen het nu dus gezamenlijk oppakken. Het Rode Kruis helpt en denkt graag mee.”

In 2019 initieerde het Rode Kruis, samen met artsencollectief Schok & Pomp, Radio 10 en radio-dj Rob van Someren, een petitie voor structureel EHBO-les in het voortgezet onderwijs. Meer dan 60.000 mensen tekenden de petitie. De Tweede Kamer debatteerde er in 2021 over, maar ondanks een Kamermeerderheid voor meer EHBO-kennis in het onderwijs is het op dit moment niet verplicht.

Op de foto’s: EHBO-les op een school in Emmen.