Er zijn veel vragen naar hoe je esports en gamification op een goede manier kunt inzetten binnen het onderwijs. Bij VMBO, MBO, bovenbouw VO en HBO is er veel behoefte aan kennis over hoe esports, digitalisering en gamen/gamification kunnen worden geïntegreerd in het lesaanbod, kunnen worden opgenomen als thema voor een keuzedeel of als minor of hoe je een eigen esports opleiding kunt ontwikkelen. Daarom organiseren House of Esports en Arko Sports Media op vrijdag 13 oktober bij Zadkine MBO Sport en Bewegen in Rotterdam het Jaarcongres Game Education.
Uit onderzoek van de UvA blijkt dat gamen je slimmer kan maken. Digitaal spelen heeft positieve invloeden op doorzettingsvermogen, reactievermogen, probleemoplossend vermogen, geduld, samenwerken, creativiteit en mediawijsheid. Kinderen leren spelenderwijs verschillende vaardigheden om in de toekomst te kunnen functioneren in een snel veranderende maatschappij.
Op de locatie is een E-zone is ingericht en in de sporthal wordt een GameGymWall als interactief middel ingezet om leerlingen uit te dagen en te verbinden. Het congres biedt een combinatie van inspirerende plenaire lezingen in de ochtend en praktijkdemonstraties in de middag.
De sprekers die tot nu toe bekend zijn:
Er zijn vijf praktijkdemonstraties:
Praktijkexperts bespreken de (on)mogelijkheden van het toepassen van gamen/esports, digitalisering en gamification in het onderwijs en dagen je uit te kijken naar de mogelijkheden binnen jouw organisatie. Game education is een veelomvattend thema, dat elke onderwijsvorm en elk onderwijsniveau raakt. In dit geval beperkt het jaarcongres zich tot het vervolgonderwijs voor jongeren vanaf 12-15 jaar en in het middelbaar en hoger beroepsonderwijs van 16-25 jaar. Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:
Inschrijven voor het congres kan hier.