Veel jongens strugglen in de puberteit met mannelijkheid. Ze willen cool zijn om erbij te horen en respect te krijgen van vrienden. Maar ze voelen ook eenzaam of onbegrepen, als ze hun gevoelens niet kunnen tonen en zichzelf niet kunnen zijn.
LEFgozers stelt de machonorm ter discussie en biedt ruimte voor nieuwe, meer positieve vormen van mannelijkheid. Vaak is dit een kant die wel al bij jongens aanwezig is, maar die ze minder snel laten zien omdat ze niet zeker zijn of dat geaccepteerd gedrag is voor een jongen.
Inhoud van de workshops
LEFgozers is een serie workshops met jongens tussen de 14 en 18 jaar waarin de machonorm ter discussie komt te staan en ruimte komt voor nieuwe, meer positieve vormen van mannelijkheid. De workshops kunnen gegeven worden door het jongerenwerk of op school. LEFgozers draagt bij aan:
Met interactieve oefeningen en opdrachten ontdekken jongens hoe ze zelf invulling kunnen geven aan hun mannelijkheid. Door elkaar en andere jongens hierin te adviseren, komt er een gesprek tussen jongens op gang waarin lef niet langer staat voor machogedrag, maar voor het gaan van je eigen weg.
LEFgozers is gebaseerd op de workshops uit de Beat the Macho campagne. Tijdens deze campagne – een voorloper van LEFgozers – liep ook een klein onderzoek. Hierin onderzocht Rutgers het draagvlak onder jongens om aan de slag te gaan met de thema's mannelijkheid en machogedrag en op welke manier stereotype beelden van mannelijkheid invloed op hun leven heeft. Bekijk hiervan de resultaten.
LEFgozers heeft al geleid tot positieve resultaten:
Door wie is LEFgozers ontwikkeld?
LEFgozers is ontwikkeld door Rutgers, in samenwerking met Movisie, Soa Aids Nederland en lokale partners: Kompaan en de Bocht (Tilburg), Sense Noord Nederland, Qpido (Spirit, Amsterdam), R-Newt (Dordrecht), Social Work Breda, Centrum 1622 (Den Haag) en Stichting de Schoor (Almere).
LEFgozers is mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Schrijf je hier in.