Jaarlijks organiseert Stichting School & Veiligheid de conferentie ‘Met Alle Respect!’ voor onderwijsprofessionals. Tijdens deze conferentie staat sociale veiligheid in en om de school centraal. De conferentie kent elk jaar een ander thema. Bij de editie van 2022, op 30 maart 2022, heeft School & Veiligheid een actueel thema verwerkt in de conferentie: ‘Heb jij je leerling in beeld?’
In het afgelopen schooljaar en ook in de maanden daarvoor hebben we de leerlingen vooral vaak via een beeldscherm gezien. Heeft dit het beeld dat je als leraar hebt van je leerlingen veranderd? Heb je thuissituaties gezien die je meer informatie geven over de context van de leerling? En heeft die informatie geleid tot een andere perceptie van je leerlingen? Of heeft het online communiceren met de studenten de groepsdynamiek in de chat pijnlijk bloot gelegd? Hoe dan ook zijn er zorgen (geweest) om de achterstanden en het welbevinden van onze leerlingen.
Nu we elkaar weer mogen zien, is het contact weer als vanouds? Hebben de verworven nieuwe inzichten en kwaliteiten een plek in het alledaagse? De conferentie ‘Met Alle Respect!’ is dé plek om tijd te maken voor deze vragen.
Waarom is het belangrijk om de leerling in beeld te hebben?
De individuele leerling
Als een kind zich gehoord en gezien voelt komt het beter tot leren en geven we dus beter onderwijs. In de verdrukte tijd handelen we snel op basis van het beeld dat we denken van een leerling te hebben, maar klopt dat beeld ook? Deze conferentie biedt vertraagde tijd voor reflectie op ons alledaagse handelen.
De leerling in de groep
En hoe kun je een goed beeld van je klas krijgen nu we uit onderzoek weten dat maar 20% van pestgevallen in de klas door een leraar herkend wordt. Naast het zien van het individuele kind gaat het ook om het zien van de groep als geheel.
Schoolcultuur
Welke (stereotype) denkbeelden heb jij als leraar van je leerling. En hoe ziet de leefwereld van de leerling eruit? Wie zijn de invloedrijke peers en voorbeeldfiguren? Met andere woorden, welke uitdagingen zijn er te overbruggen en welke risicofactoren zijn er? Dat is belangrijke input voor het schoolbeleid.
Als schoolleider kun je deze informatie gebruiken om de schoolcultuur in beeld te krijgen en om als feedback in te zetten op het ontwikkelde veiligheidsbeleid. Door zicht te hebben op de ontwikkeling van de leerlingen; de groeiende kwaliteiten, de effecten van de lessen, de cultuur en omgang, kun je op basis daarvan het beleid bijstellen. Maar hoe zorg je nou dat dat beleid in de praktijk komt? En hoe betrek je daarbij het team, welke rol krijgen zij?
Doel
Met de conferentie laat School & Veiligheid zien dat het mogelijk is om tijdens de drukte van alledag elkaar in beeld te hebben. De conferentie biedt gelegenheid tot onderlinge uitwisseling en verdieping op het onderwerp sociale veiligheid. School & Veiligheid ziet het thema in relatie tot het bevorderen van een sociaal veilige sfeer in de klas, in het team en in de school. Want je gezien voelen draagt bij aan positief zelfbeeld, een prettig groepsklimaat en dus een sociaal veilige school.
Vorm
De rode draad in de conferentie is sociale veiligheid in relatie tot pedagogisch vakmanschap. Dat is van waaruit School & Veiligheid haar kennis en producten ontwikkelt. In diverse workshops tijdens de conferentie wordt hier uiting aan gegeven. Ze bieden concrete tools om het pedagogisch vakmanschap in de praktijk te brengen. De ondersteuning voor pedagogisch vakmanschap van de leraren komt vanuit het leiderschap van de schoolleider. Een speciale masterclass biedt schoolleiders hiervoor handvatten en inspiratie. Ook is er een plenair programma, waaronder een keynote, dat een speels karakter heeft, maar een inhoudelijk relevante ondertoon. Het zet aan tot denken.
Doelgroep
De conferentie richt zich op onderwijsprofessionals (leraren, IB-ers, zorgcoördinatoren, veiligheidscoördinatoren, schoolleiders, bestuurders) in het po, vo, mbo en speciaal onderwijs. Ook voor opleiders en studenten van tweedegraads lerarenopleidingen en pabo’s is het een waardevolle conferentie. Op basis van de afgelopen jaren blijkt dat onderwijsdeskundigen en landelijke thema-instituten ook geïnteresseerd zijn, deze zullen op beperkte basis toegang krijgen.
Kosteloos aanmelden voor de conferentie kan hier.