Van 25 t/m 29 september gingen we met de KVLO en 45 deelnemers op studiereis naar Denemarken. In dit blog deden we dagelijks verslag over wat we daar zagen en wat we meemaakten.
De studiereis Dynamische schooldag concentreert zich op 3 pijlers: de hardware (gebouwen, speelplaatsen), de software (lessen, onderwijsconcepten) en de omgeving (sportverenigingen, buurt, enz,) In het programma komen deze drie pijlers terug. Wil je meer weten over ons programma, kijk dan hier. Je vindt hier ook de achtergrondinformatie bij de dynamische schooldag zoals de KVLO dat voor zich ziet en het Deense onderwijsstelsel.
Op deze plek en op social media van gezondeleefstijlopschool.nl houden we je dagelijks op de hoogte van onze reis.
Een reisdag vandaag, die wat anders begon dan onze studiereizen tot nu toe: met anderhalf tot twee uur in de rij voor de security op Schiphol. Geen mogelijkheid om op een centraal punt bij elkaar te komen. De netwerkapp die we voor de studiereis gebruiken werkt gelukkig perfect. Iedereen meldt zich uiteindelijk present. Iedereen? Nee, helaas door corona 1 iemand die deze ochtend moest afhaken. Ontzettend sneu.
We landen uiteindelijk keurig op tijd op het vliegveld van Billund. Met de bus rijden we naar het Oasia Hotel in Århus. In de bus volgt wat uitleg over de reis en over de focus op het 2 + 1 + 2 - model. Na een rondje Århus, wegens een afgezette straat, kunnen we dan inchecken in het hotel en meteen door naar het restaurant een paar straten verderop.
Tijdens een heerlijk diner maken we verder kennis met elkaar. Een leuke groep, divers, en vol verhalen en kennis. Op naar morgen.
Een volle dag vandaag, die we startten bij de gemeente Århus, waar een energieke Katrina ons in beweging zette en ons liet kennismaken met het project 'Move for live'. (Childrens movement in everyday life.) Een project waarbij beweegcoaches samen met de scholen gaan kijken hoe zij bewegen kunnen implementeren in school, naast de gymlessen.
Daarna nam haar collega Trine ons mee in het project 'School Olympics', waarbij kinderen vanaf 6 jaar met de hele klas meedoen aan Olympische sporten. Van boogschieten tot indoor roeien en atletiek. Een heuse competitie met als hoogtepunt voor de winnaars de deelname aan de landelijke finale.
Vervolgens ging het in de bus naar de Rundhøjskolen. Een school waar heel veel aan sport wordt gedaan. Kinderen krijgen verschillende sportlessen van trainers van sportverenigingen. Daarnaast zit bewegend leren verankerd in de school en mag er in de pauze niet binnen gebleven worden.
We leren dat een Deense leerkracht een aantal vakken geeft. Zo blijkt de vakleerkracht die ons rondleid ook Deens en Duits te geven.
De buitenruimte is op z'n Deens: enorm. Een gymzaal, een sporthal, een overdekt basketbalveld, een vuurplaats, sportvelden, een pannaveld en een groen gedeelte om te klimmen en klauteren. Niet echt mooi onderhouden, maar wel praktisch en functioneel.
Na de middag reden we per bus naar Viborg voor een bezoek aan Game Streetmekka. Een mekka voor streetsports, gevestigd in een oude fabriekshal. De verbouwing leverde de architecten al de nodige prijzen op. De visie van Game Streetmekka is dat kinderen die niet vanzelfsprekend deelnemen aan verenigingssport, hier tegen een laag bedrag kunnen bewegen en sporten. Hiervandaan worden ze verder begeleid de maatschappij in.
Vandaag was het de dag van de schoolbezoeken. Meestal krijg je de kers op de taart als laatste, maar gezien onze route door Denemarken was de Fredriksbjergskole in Århus vandaag als eerste aan de beurt. Een school om jaloers op te worden, met een uitgesproken en doorgevoerde visie op onderwijs, buurt en bewegen. Een grote, lichte en open school met overal buitenruimtes, balkons om te zitten of te werken, sportvelden op de daken, klimwanden en uitdagende speelruimtes.
De werkruimtes hebben hebben een deel waar kinderen zich kunnen concentreren op de uitleg en een deel waar ze aan het werk kunnen. Aan alles is te zien welk vak in de ruimte wordt gegeven. En aan niets is te merken dat hier 850 leerlingen in de leeftijd van 6 tot 16 jaar aan het werk zijn. Ze zijn verdeeld over binnen, buiten en de buurt.
Na dit bezoek reden we in de stromende regen naar het volgende Deense eiland om twee andere scholen te bezoeken: De Tingløkke Skole en de Holluf Pile in de omgeving van Odense.
De groep wordt in twee gesplitst voor de bezoeken aan de twee 'gewone' scholen, tenminste, in vergelijking met die van vanmorgen. Maar ook daar bij beide scholen weer die enorme buitenruimtes, waar de hele dag door gebruik van wordt gemaakt. Vandaag even niet, want na weken van prachtig weer zijn dit de eerste regendagen. Het is weer even wennen.
Binnen zien we veel vloerplakkers om te bewegen, van een honderdveld tot een letterslang tot de hele Deense geschiedenis. Hier geen klimwanden in de school, maar genoeg klimtoestellen buiten. En natuurlijk mag buiten ook de pizzaoven, de moestuin met kas, 2 vijvers met spannende looproutes, een pannaveld en de sportvelden niet ontbreken.
We sluiten af met een heerlijk diner in de Game Kro in het oude Odense. Morgen wacht ons een dag met veel informatie op de Zuid Deense Universiteit.
We starten de dag met een korte busrit naar de University of South Denmark (SDU) voor een mini-symposium met uitwisseling van kennis.
De eerste lezing van een zeer bevlogen associate professor Claus Løgstrup Ottesen gaat over kwalitatief goed bewegend leren en de database die men internationaal aan het maken is op dat gebied, o.a. in samenwerking met het Mulier Instituut.
Dan mag Oscar Scipio van de KVLO iets vertellen over de rol van de gymleraar in de school. Interessant voor de Denen, want zij hebben geen aparte vakdocent gym. Ook een leerlingvolgsysteem kennen ze niet echt. Er werden dan ook driftig aantekeningen gemaakt.
Na lezingen over onderzoek naar spelen op het schoolplein en bewegen met kinderen die extra aandacht behoeven, mag Tim van Calmthout van de sportiefste Nederlandse basisschool van dit jaar vertellen hoe zij bewegen binnen het Lichtpunt in Rhoon hebben georganiseerd. Interessant voor de hele groep.
Na de lunch mag het Athletic Exploratorium uitgeprobeerd worden. Een feestje!
Daarna gaan we weer de bus in voor een kleine verplaatsing naar de Danisch Foundation for Culture and Sport Facilities. Daar vertelt architecte Anna Hassel ons over het ontwikkelen van speelpleinen bij scholen en hoe je dat het beste kunt doen met participatie van de leerlingen. Ook krijgen we een inkijkje in een nieuw project: het vernieuwen van gymzalen.
De Deense schoolsport vereniging vertelt over het ontwikkelen van brainbreaks en bewegend leren. Natuurlijk proberen we dat uit.
Na een volle dag checken we snel in bij hotel Nyborg Strand met prachtig uitzicht over zee en de brug naar Seeland. Het laatste Deense eiland dat we aan gaan doen.
In de avond nemen we de tijd voor de evaluatie van deze reis. Wat neem je mee naar huis en wat niet? Wat is je conclusie? Sommigen grappen dat ze extra kilo's mee naar huis nemen vanwege de overheerlijke Deense muffins. Maar deze bevlogen groep evalueert tijdens het diner nog rustig door. Morgen mag iedereen spelen in het Legepark in Slagelse en dan is deze reis weer ten einde.
En dan is de laatste dag alweer aangebroken. De koffers gaan weer in de bus en we starten de reis naar Slagelse over de 18 kilometer lange brug over de Grote Belt (Storebælt) naar het eiland Seeland.
In Slagelse staat de Idrætshøjskole (sporthogeschool). In Denemarken is het normaal dat jong volwassenen een tussenjaar nemen om te bepalen wat ze nu echt voor studie willen gaan doen. Ze hoeven daar niet heel jong al te kiezen. Velen kiezen voor een tussenjaar op een van de hogescholen. Ze wonen daar intern, doen veel aan sport en bewegen en kiezen daarna een studie die bij hen past.
Een van de belangrijke onderwerpen is het spelen van spelletjes. En dat is wat we gaan doen. Na een aantal spelletjes met de groep, waar samenwerking en krijgen we uitleg over ons spelgedrag en de filosofie erachter. Daarna volgt een uitleg over de school.
Naast de school ligt het Legepark (speelpark) met veel oud-Deense spelletjes. Deze spelletjes dreigden verloren te gaan en worden in het park levend gehouden. We mogen ons uitleven met kegelen, sjoelen op verschillende manieren en allerlei behendigheidsspelletjes.
En daarna is het feest dan echt ten einde. Met een lunchpakket stappen we de bus in, op naar het vliegveld in Kopenhagen. Twee deelnemers hebben nog een heerlijk weekend geboekt in Kopenhagen, zij blijven achter. Met de rest landen we begin van de avond op Schiphol. Moe, maar voldaan en heel veel inspiratie rijker.