Lespakket gezonde leefstijl

Thema’s bewegen, voeding en slaap

Onderzoekers en zorgprofessionals van het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht ontwikkelden samen met kinderen, experts en leerkrachten een lespakket over gezondheidsvoorlichting voor kinderen met en zonder een fysieke beperking. Uit studies blijkt dat een grote groep kinderen onvoldoende beweegt en problemen heeft met voeding en slaap. Het lespakket gaat dieper in op deze thema’s.

De factoren bewegen, slaap en voeding zijn belangrijke voorwaarden in het dagelijks leven om gezond te kunnen (blijven) functioneren in de school- en thuissituatie. “Voor kinderen in de prepuberteit is gezondheidsvoorlichting belangrijk. Door goede voorlichting en informatie kunnen zij beter keuzes maken om gezonder te worden én te blijven. Het begin van de puberteit van kinderen is een gevoelige leeftijd waarin we vaak een achteruitgang zien in het bewegen, en er ongezondere voedingskeuzes worden gemaakt”, vertelt Olaf Verschuren, initiator van het project en onderzoeker aan het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht.

Eigen goede keuzes maken

Verschuren: “Daarnaast wordt deze leeftijd vaak gekenmerkt door een veranderend slaappatroon. Kinderen in de prepuberteit leren hun eigen autonomie te ontwikkelen en zijn al bezig met zelf keuzes te maken. Deze keuzes kunnen positief beïnvloed worden door het vroegtijdig aanbieden van gezondheidsvoorlichting. De school, zowel in het speciaal als regulier onderwijs, is een ideale plek om een stap richting gezonde leefstijl te zetten. Helaas ontbreekt het aan een scholing die zich richt op fysieke gezondheid voor kinderen en jongeren.”

Lespakket afgestemd op de kinderen

Het lespakket is primair ontwikkeld voor brugklassen in het cluster 3 (speciaal) onderwijs, maar ook geschikt voor groepen 7 en 8 van het reguliere basisonderwijs. Het bevat drie modules met daarin drie lessen, per module ca. 35-40 minuten. Verschuren: “In de illustraties en animaties zijn kinderen en jongeren met een fysieke beperking zichtbaar. Het is belangrijk dat jongeren zich erin herkennen en het aantrekkelijk is. De lessen bestaan uit een deel voorlichting, dat wordt afgewisseld met visuele informatie en opdrachten die discussie uitlokken. Verbale informatie wordt afgewisseld met visuele informatie. Kinderen zullen ook regelmatig praktijkopdrachten, soms samen met ouders, uitvoeren.” Koen Broeren, leerkracht basisschool Kienehoef, die het lesmateriaal toetste zegt daarover: “Ik heb dit lespakket met groep 8 uitgeprobeerd en was erg onder de indruk van de positieve impact die het had op de kinderen. Ze waren betrokken en enthousiast over de thema’s bewegen, voeding en slaap. Dit was te merken aan de gesprekken die er na afloop nog waren.”

Informatie over het lespakket

Het lespakket bestaat uit:

• negen PowerPoint presentaties
  • uitgebreide lesbrieven
  • huiswerkopdrachten
  • posters/infographics over de drie thema’s

Alle materialen zijn gratis te downloaden via www.kcrutrecht.nl/lespakket