Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Thema Week van de Liefde: Zijn wie je bent

13 tot en met 17 februari

Valentijnsdag – 14 februari – is de dag van de liefde. Daarom organiseren Rutgers en Soa Aids Nederland rondom die dag de Week van de Liefde. Tijdens de Week van de Liefde besteden scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en mbo aandacht aan het thema seksuele vorming of verdiepen hun kennis. In 2023 vindt de week plaats van 13 tot en met 17 februari. Thema is dit jaar ‘Zijn wie je bent’.

De Week van de Liefde heeft als doel om scholen kennis te laten maken met het thema relaties en seksualiteit. Het is een goed begin om op een leuke manier schoolbreed aandacht te geven aan relationele en seksuele vorming.

Wat houdt de Week van de Liefde in?

Tijdens deze Week worden door het hele land lessen in de liefde gegeven! Wanneer je meedoet geef je minimaal één les over relaties en seksualiteit. Het effectief bewezen lespakket Lang Leve de Liefde is bijvoorbeeld zeer geschikt. Uiteraard kun je ook andere erkende lesmaterialen gebruiken. Bij voorkeur wel in een doorlopende leerlijn. Gebruik daarvoor de overzichtskaarten.

Thema 2023: Zijn wie je bent

Iedereen is anders. We verschillen niet alleen in uiterlijk en achtergrond, maar ook in op wie je valt, hoe je je identificeert en wat je wel en niet fijn vindt om te doen in bed. Deze schoolperiode is een levensfase waarin jongeren dit bij zichzelf ontdekken en leren hoe ze daar – bij zichzelf en de ander – mee om kunnen gaan. De Week van de Liefde geeft de school en de docenten handvatten hoe je hierop kunt inspelen in de lessen.

Doe mee met de prijsvraag en maak een poster over liefde, relaties en seks. De winnaar krijgt de Week van de Liefde Award, een taart voor je hele klas en €500 om te besteden aan lesprogramma’s en activiteiten op school over liefde, relaties en seks.

Tips voor docenten

De website Seksuele Vorming geeft verschillende tips voor docenten:

  • Gebruik één van de erkende interventies.
  • Stel diversiteit als norm. Geef aan dat het normaal is. Benoem ook de brede diversiteit in de klas.
  • Stel open vragen en gebruik diverse namen.
  • Besteed aandacht aan genderstereotypen.
  • Stel duidelijke normen. Je bent een rolmodel voor leerlingen. Tolereer geen kwetsend gedrag.
  • Creëer een veilige en respectvolle sfeer. Geef aan dat het heel normaal is om zoekende te zijn naar jezelf. Rechtstreeks vragen naar bijvoorbeeld een seksuele voorkeur kan afschrikken.
  • Trek het breder. Het kan soms effectief zijn om het onderwerp breder te trekken om meer begrip te creëren, zodat het voor leerlingen meer herkenbaar is.
  • Laat leerlingen anoniem vragen stellen. Bestel of maak een vragendoos.
  • Geef positieve informatie. Besteed in de les geen overmatige aandacht aan discriminatie. Stimuleer dat leerlingen met positieve opvattingen of ervaringen deze in de klas delen.
  • Vermijd wij en zij. Vermijd onderscheid in taalgebruik. Dat creëert een ongewenste afstand.
  • Stimuleer ontmoetingen en zorg voor persoonlijke verhalen. Kijk bijvoorbeeld op sense.info.