Steeds meer scholen geven voedseleducatie of vergroenen hun schoolplein. Een studie van Louis Bolk Instituut, in samenwerking met Jong Leren Eten, IVN en JOGG, onderzocht hoe basisscholen denken over de combinatie van voedingseducatie en vergroening van het schoolplein, bijvoorbeeld door het aanleggen van een moestuin. Succesvolle implementatie blijkt afhankelijk van visie, draagvlak en integratie in het curriculum.
Het geven van voedseleducatie op de basisschool en het vergroenen van het schoolplein zijn vormen die beide bijdragen aan het aanleren van een gezonde leefstijl en het aanbieden van een gezonde voedselomgeving. Het bieden van voedseleducatie kan, naast het lesgeven over gezond en duurzaam eetgedrag, ingevuld worden met ervaringsgerichte activiteiten door het hebben van een moestuin bij de basisschool. Zodoende kan het vergroenen van het schoolplein, door middel van het aanleggen van een moestuin, gekoppeld worden aan voedseleducatie en kunnen de voordelen van beide worden benut.
Hoe kijken basisscholen naar deze combinatie?
Tot nu toe was nog niet bekend wat de visie van scholen is op het combineren van vergroening en voedseleducatie, en hoe haalbaar het maken van de koppeling tussen beide voor scholen is. Door middel van het afnemen van twaalf interviews bij schoolteams en schoolbestuurders onderzocht het Louis Bolk Instituut, in samenwerking met Jong Leren Eten, IVN en JOGG, de visie van basisscholen op het combineren van vergroening van schoolpleinen met voedseleducatie en de haalbaarheid om dit te realiseren. Uit de gesprekken kwamen drie facetten naar voren die nodig zijn om het maken van de koppeling tussen vergroening en voedseleducatie haalbaar te maken. Zo moeten het schoolteam en de schoolbestuurder(s) op scholen de samenhang tussen vergroening en voedseleducatie zien. Daarnaast is er draagvlak onder de ouders/verzorgers, het schoolteam, de leerlingen en de buurt nodig. Tenslotte moeten scholen het vergroenen van het schoolplein en de voedseleducatie kunnen integreren met de rest van het curriculum dat scholen al hebben.
Concrete handvaten
De ervaringen en concrete tips van de scholen uit dit onderzoek bieden handvaten voor basisscholen om de koppeling tussen het vergroenen van het schoolplein en het geven van voedseleducatie makkelijker te maken. Er zou verder onderzoek gedaan kunnen worden naar wat de visie van de buurt en van de ouders/verzorgers is op het maken van de combinatie en welke effecten de combinatie op leerlingen en hun omgeving heeft.
Meer over dit onderzoek is te lezen in dit (Engelstalige) artikel.
Dit onderzoek is gefinancierd door Triodos Foundation, stichting Goeie Grutten, Jong Leren Eten en JOGG.
Lees ook de projectpagina van Louis Bolk over Gezonde en duurzame voeding bij de jeugd.
Bron: Louis Bolk.