Smokefree Challenge 2024: meld jouw klas aan!

Wedstrijd voor vo-klassen 1 en 2 start op 4 november

Op 4 november gaat de 26e editie van de Smokefree Challenge van start, een wedstrijd voor klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. De leerlingen beloven om een halfjaar lang niet te roken, vapen of snus te gebruiken. De klas met de beste creatieve opdracht wint de hoofdprijs: een dagje uit naar keuze voor de hele klas, inclusief busvervoer.

Waarom is de Smokefree Challenge belangrijk?

• 22% van de jongeren (12 – 25 jaar) heeft in de afgelopen 12 maanden e-sigaretten (vapes) gebruikt.
  • 32% van de 16-jarige leerlingen heeft al eens gerookt tegenover 4% op 12-jarige leeftijd.
  • 21% van de leerlingen op het praktijkonderwijs heeft ooit gerookt.
  • 69% van de jongeren die in 2023 elke maand e-sigaretten gebruikten, gebruikten ook elke maand gewone sigaretten.
  • 81% van de klassen die aan de Smokefree Challenge deelnemen, maken de Challenge ook af.

Lesmateriaal Smokefree Challenge

Voorafgaand aan de start van de Smokefree Challenge op 4 november, wordt aan iedere deelnemende docent per klas de handtekeningenposter verstuurd. Deze handtekeningenposter wordt ondertekend bij de kick-off en vormt het startpunt van de Challenge. Na de start van de Challenge zullen op diverse momenten materialen worden verstuurd. Dit jaar ontvangen alle deelnemende klassen na de eerste Smokefree-check het Smokefree Challenge kwartetspel.

Winnaar en prijzen

De klas met de beste creatieve opdracht wint de hoofdprijs: een dagje uit naar keuze voor de hele klas, inclusief busvervoer. Daarnaast wordt nog een klas beloond met een gezonde activiteit naar keuze. Tot slot wordt er een troostprijs verloot. Deze gaat naar een klas die geen creatieve opdracht heeft ingeleverd, maar wel de Smokefree Challenge tot het einde heeft volgehouden.

Winnaar 2023

De winnaar van de Smokefree Challenge 2023 was klas 2BHV van Regius College in Schagen. De klas maakte twee afleveringen voor de Smokefree Podcast over de voordelen van Smokefree zijn, inclusief het spelen van een potje 30 Seconds. Er werd bovendien nog een uitgebreid verslag van het maakproces meegestuurd. De winnende klas is een dag naar Walibi Holland geweest.

Over de Smokefree Challenge

De Smokefree Challenge is een initiatief van Helder op School. Helder op School is een onderdeel van de Gezonde School, het landelijk initiatief voor verbetering van gezondheid op scholen. Gezonde School heeft de aanpak van het thema roken, alcohol en drugs ondergebracht bij het Trimbos-instituut vanwege de jarenlange expertise op dit gebied.

De afgelopen 25 jaar hebben ruim 7000 klassen en zo’n 150.000 leerlingen meegedaan aan de Smokefree Challenge. Aan de 25e editie in 2023 deden 568 klassen en 80 scholen mee.

Fotobijschrift: Klas 2BHV van Regius College in Schagen, winnaar van de Smokefree Challenge 2023.