Op dinsdag 19 april gaven ambassadeurs van de campagne samen met hun leerlingen het startschot voor Springlezend. Omdat taal de springplank voor het leven is, deden zij dit al springend in een monumentale kerk in Hilversum vol trampolines. Ze werden hierbij vergezeld door Ronald Snijders, Abdelkader Benali, Stine Jensen, Ronald Giphart en Anna Woltz.
Springlezend is een campagne van de Leescoalitie, met als doel de belangrijke rol van leraren te onderstrepen en leraren elkaar te laten inspireren om hun leerlingen plezier in lezen te laten ervaren. Vanaf nu kunnen leraren uit het po en vo, onafhankelijk van welk vak ze geven, terecht op springlezend.nl. Om inspiratie op te doen, of om zelf hun beste tips te delen.
Cabaretier Jochem Meyjer sprak op deze video een ode in aan een leraar bij de start van Springlevend.
Op dezelfde dag werd ook lezeninhetpo.nl gelanceerd. Deze website biedt basisscholen alle informatie die nodig is om effectief leesonderwijs te realiseren.
Onderzoek
Het marktonderzoeksbureau GfK deed onderzoek naar leesgedrag en leesbevordering onder professionele leesopvoeders. Daaruit kwam naar voren dat leraren zich zeer bewust zijn van hun bijdrage aan de leesopvoeding van leerlingen. Toch heeft maar iets meer dan de helft van de leraren in het basisonderwijs het gevoel voldoende tijd aan leesbevordering te kunnen besteden. In het voortgezet onderwijs is dat zelfs maar 34%. Verder geeft bijna 70% van de leraren in het basisonderwijs en 80% van de leraren in het voortgezet onderwijs aan extra middelen en ideeën voor leesbevordering enorm op prijs te stellen.