Met de handreiking ‘Preventief werken aan sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden’, die in co-creatie met leerkrachten vanuit het primair en voortgezet onderwijs zelf ontwikkeld is, biedt het Trimbos-instituut leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas, samen met hun team en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het welbevinden van henzelf.
Deze handreiking kan opzichzelfstaand worden gebruikt, maar ook en zelfs bij voorkeur, naast bestaande educatieve programma’s, monitoringssystemen, vroegsignalering en interventies gericht op het ondersteunen van de sociaal emotionele ontwikkeling. Deze handreiking voor leerkrachten is ontwikkeld in opdracht van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF).
Uit eerder onderzoek van SGF onder een grote groep leerkrachten, kwam naar voren dat leerkrachten behoefte hebben aan concrete handvatten die hen op dagelijkse basis kunnen helpen bij het preventief stimuleren van de sociaal emotionele ontwikkeling van hun leerlingen. Een laagdrempelige en praktische ondersteuningstool die van dag tot dag hiervoor gebruikt kan worden werd door veel leerkrachten gemist.
Bevindingen
Dit waren de vier belangrijkste bevindingen van de auteurs:
Zes cirkels
Deze inzichten en conclusies hebben geleid tot wat de auteurs noemen ‘de zes cirkels van invloed op sociaal emotionele ontwikkeling en welbevinden’. Zie het als cirkels in het water van een vijver, en de leerkracht als een steen die een rimpeling veroorzaakt die op alle cirkels invloed heeft.
1. Welbevinden leerkracht: zorg dat je als leerkracht goed in je vel zit en weet welke rol je hebt ten aan zien van de SEO en welbevinden van jouw leerlingen. Zodat je daarmee je positieve invloed kan vergroten.
2. SEO en welbevinden individuele leerling: herken krachten en kansen in de sociaal emotionele ontwikkeling bij iedere leerling.
3. Groepsdynamiek in klas: creëer een klas die een kansrijke en veilige omgeving vormt voor ieder kind.
4. Professionele leeromgeving (team): werk samen met het team aan een preventieve, proactieve en lerende houding. Blijf aandacht genereren voor het thema, blijf overleggen met elkaar en creëer een veilige sfeer in het team waar ruimte is om open te zijn naar elkaar.
5. Positief pedagogisch schoolklimaat: laat aandacht voor SEO en welbevinden overal in terugkomen, gedragen door alle collega’s en leerlingen.
6. Omgevingscontext: wijkkenmerken, sociale factoren, thuissituatie, zorgstructuur buiten de school, zoals bijvoorbeeld jongerenwerk
Download hier de handreiking.