Nieuwe versie van Smaaklessen

Er is een nieuwe versie van Smaaklessen. Net zo leuk en smakelijk als de vorige versie, maar dan met nieuwe lessen, nieuwe recepten, weer helemaal van deze tijd én in een nieuw jasje.

Wat is er nieuw?

• Alle lessen zijn nagelopen op inhoud, actualiteit, didactiek, objectiviteit en inclusiviteit.
  • Er zijn een aantal lessen helemaal of deels vervangen door nieuwe lessen. Zo zijn er een aantal nieuwe thema’s die terugkomen, zoals water drinken, voedselverleidingen en duurzaam eten. Ook zijn er nieuwe kooklessen voor groep 3 t/m 8 met recepten en video’s van koks Sandra Ysbrandy, Ramon Beuk en Maryam Shekoh.
  • Er zijn extra optionele activiteiten, die ook in kleine groepjes met een onderwijsassistent gedaan kunnen worden.

Overzicht van de nieuwe Smaaklessen

Hieronder een overzicht van de helemaal nieuwe lessen per groep:

Groep 1-2

Drink je drankje. Over het belang van het drinken van water.

Groep 3

Kookfestijn: feestelijke traktaties. Over het samen maken van nieuwe traktaties.

Groep 4

Kookfestijn: het lunchmenu. Over het samen maken van verschillende gerechtjes voor de lunch.

Groep 5

Kookfestijn: Regenboogwrap. Over het samen maken van een wrap vol Nederlandse groente.

Groep 6

Proefjescircuit met de Schijf van Vijf: Over Schijf van Vijf en voedingsstoffen.

Eerlijk, duurzaam of biologisch? Over keurmerken biologisch, dierwelzijn, fairtrade en duurzaamheid.

Kookfestijn Sushicups. Over het samen maken van sushi in de vorm van een cupcake.

Groep 7

Opscheppen maar! Over hoeveelheden uit de Schijf van Vijf.

Kookfestijn: Olé Tabouleh. Over het samen maken van een bulgursalade.

Groep 8

Voedselverleidingen. Over de invloed van de omgeving op je voedselkeuzes.

Hoe eet je duurzaam? Over hoe je duurzame voedselkeuzes kunt maken.

Kookfestijn: De Buitengewone onenburger. Over het samen maken van een bonenburger.

Waar kun je de nieuwe lessen vinden?

Er staat een nieuwe lesmap klaar in de webshop. Deze kun je nu al als pre-order bestellen. Dat betekent dat de lesmap in de eerste week van september jullie kant op komt! De lesmap is net als de vorige versie €75,00

Pre-order de lesmap

Momenteel is Smaaklessen bezig met de laatste puntjes op de i voor de nieuwe werkbladen en de digibordmodules. Na de zomer staat alles klaar voor het nieuwe schooljaar!

Bekijk de lessen op Chef!

In de Smaakleskist vind je alle materialen om aan de slag te gaan met de Smaaklessen, zoals schilmesjes, snijplankjes, bakjes etc. Deze kun je ook vinden in de webshop.

Bekijk de Smaakleskist

P.S. De ‘oude’ Smaaklessen blijven nog t/m de zomervakantie op Chef! staan. Daarna worden ze vervangen door de nieuwe Smaaklessen.

Over Smaaklessen

Smaaklessen in een bewezen effectief erkend lespakket. Smaaklessen is ontwikkeld door Wageningen University & Research en wordt ondersteund door het Voedingscentrum, het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Voedseleducatie Platform. Smaaklessen is onderdeel van Gezonde School. Het RIVM erkent Smaaklessen als een effectieve interventie.