Mobieltjesverbod nu ook voor basisonderwijs en speciaal onderwijs

Per 1 januari 2024 gold het al voor het voortgezet onderwijs en is nu is het ook van kracht voor het basisonderwijs en het speciaal onderwijs: het mobieltjesverbod. Daarmee geldt nu voor het complete funderend onderwijs het ‘nee, tenzij’-beleid.

Nieuwe richtlijn

De nieuwe richtlijn stelt dat mobieltjes voortaan alleen mogen worden gebruikt voor de inhoud van de les. Een uitzondering geldt wanneer een leerling afhankelijk is van zijn of haar telefoon, bijvoorbeeld om medische redenen of vanwege een beperking.

Geen groot probleem

Het ministerie van OCW liet dit voorjaar peilingen uitvoeren in het basis- en het speciaal onderwijs. 494 basisscholen en 317 scholen voor speciaal basis- en voortgezet onderwijs deden eraan mee.

Basisscholen ervaren het gebruik van mobiele telefoons in de klas niet als een groot probleem. Meer dan 70 procent van de scholen heeft al beleid dat in lijn is met de landelijke afspraak. Weinig basisschoolleerlingen nemen een telefoon mee naar school.

Ook scholen voor speciaal onderwijs ervaren over het algemeen geen grote problemen met mobiele telefoons. Op de meeste scholen zijn ze al niet toegestaan. Wel zijn er verschillen tussen onderwijssoorten: in het voortgezet speciaal onderwijs nemen leerlingen vaker mobiele telefoons mee.

Eerder publiceerden we een artikel over een smartphoneverbod op basisscholen in het Ierse stadje Greystones.