Groep 8B van RKBS De Paradijsvogel uit Den Haag mag zich de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. De klas streed samen met duizenden klassen om de felbegeerde titel tijdens de negende editie van MediaMasters: Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8.
Nadat duizenden klassen een week lang mediawijze vragen en opdrachten hadden gemaakt zowel in de klas als thuis, bleek de Haagse klas de meeste bits (punten) te hebben gescoord en daarmee de spannende serious game het best te hebben doorlopen. “De leerlingen vonden het superspannend en we zijn enorm trots dat we hebben gewonnen!”, aldus leerkracht Annemiek Osthoff. Dit jaar werd een recordaantal van ruim 200.000 leerlingen aangemeld voor de landelijke MediaMasters-wedstrijd tijdens de Week van de Mediawijsheid, die van 8 tot en met 15 november plaatsvond.
“Enorm spannend spel met belangrijke actuele thema’s”
“Ik speel MediaMasters al een aantal jaren en stond met mijn klas altijd in de top 20. We zijn dan ook enorm trots dat we dit jaar op de eerste plek zijn beland! MediaMasters zit vol actuele mediathema’s die belangrijk zijn voor een generatie die opgroeit in de digitale tijd. De leerlingen waren superfanatiek, hebben hard gewerkt en vonden het verhaal van het spel enorm spannend. Het is belangrijk dat leerlingen nadenken over hun eigen mediagedrag en dingen niet klakkeloos overnemen”, aldus leerkracht Annemiek Osthoff.
Meeste mediawijze klas in het speciaal basisonderwijs
MediaMasters werd ook gespeeld in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs. Alle clusters konden meedoen waaronder ook dove of slechthorende kinderen uit cluster 2. Speciaal voor hen waren de filmafleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal en ondertiteling. Groep 7 van de Kentalis Professor Huizingschool uit Enschede werd de winnaar van het klassement speciaal onderwijs. “De leerlingen hebben met MediaMasters heel veel nieuwe kennis opgedaan en belangrijke vaardigheden getraind.Kinderen worden zo jong al met internet overspoeld. En iedereen denkt: ze redden zich wel. Maar ik merk in de praktijk dat dat soms tegenvalt en verbaas mij er soms over hoe weinig materiaal voorhanden is. Met MediaMasters kun je in een kort tijdsbestek kinderen iets bijbrengen over mediawijsheid en digitale geletterdheid. Bovendien is het heel erg leuk en zijn de kinderen super enthousiast!”, aldus leerkracht Jordi Oude Voshaar.
Leerlingen herkennen online pesten wel, de kenmerken van een gameverslaving minder
Uit de landelijke spelresultaten blijkt dat de leerlingen het best scoren op het herkennen van online pesten. Ook weten veel leerlingen wat grooming inhoudt en welke trucjes hierbij worden toegepast, zoals het gebruik van nepprofielen en hoe deze kunnen worden herkend. Landelijk scoren de leerlingen het slechtst op het herkennen van reclametechnieken en de symptomen van gameverslaving. Verder blijkt uit de stellingen die duizenden leerlingen hebben ingevuld over het eigen mediagedrag dat meer dan 80% van de leerlingen aangeeft zijn of haar vrienden beter te kennen door het gebruik van sociale media. Daarnaast geeft 72% van leerlingen aan dat zij makkelijk 24 uur zonder telefoon, internet en sociale media zouden kunnen.
Door het spelen van MediaMasters hebben leerlingen door heel Nederland basiskennis opgebouwd over mediawijsheid. Tijdens het spelen van de game gingen zij aan de slag met onderwerpen zoals nepnieuws herkennen, grenzen bepalen in online gedrag, reclametechnieken doorzien en deden ze onderzoek naar nieuwe technologieën. De landelijke wedstrijd van MediaMasters is een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid.