Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Handreiking studiedag organiseren over welbevinden in onderwijs

Voor primair, voortgezet of gespecialiseerd onderwijs

Als je in het primair, voortgezet of gespecialiseerd onderwijs blijvend wilt werken aan het welbevinden van leerlingen en het schoolteam, kan het organiseren van een studiedag daarover een belangrijke stap zijn. Maar wat laat je op zo’n studiedag aan bod komen? Wat vraagt extra aandacht? En vooral; hoe zorg je ervoor dat de dag effectief is en een vervolg krijgt? In de nieuwe ‘Handreiking Studiedag organiseren’ van Trimbos-instituut en Pharos vind je tips, inspirerende voorbeelden, en ervaringen van onderwijsprofessionals om je daarbij op weg te helpen.

In de onlangs gelanceerde ‘Handreiking Studiedag organiseren’ komen vier onderdelen aan de orde.

  • Mogelijke thema’s studiedag.
  • Uitgangspunten.
  • Aan de slag!
  • Hoe gaan we verder?

Aan de hand van wat er op school leeft, bepaal je eerst welke thema’s en centrale vragen voor jullie relevant zijn. Daarvoor staan tips voor het kiezen van een specifiek thema en voorbeelden van thema’s in de handreiking. Die voorbeelden gaan van het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op welbevinden en leren tot het vergroten van leerling-participatie. Verder vind je in de handreiking uitgangspunten op basis waarvan je de studiedag kunt organiseren. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te kijken of je genoeg oog hebt voor gelijke kansen op een goed welbevinden voor álle leerlingen. Ook krijg je in de handreiking adviezen over hoe je het best aan de slag kunt gaan en tenslotte nog praktische tips over wat te doen ná de studiedag in ‘Hoe nu verder?’.

Voorbeelden van thema’s zijn:

  • Ontwikkelen van een gezamenlijke visie op welbevinden en leren.
  • Versterken van het welbevinden van het schoolteam.
  • Professionalisering van het schoolteam (denk bijvoorbeeld aan groepsdynamiek, klassenmanagement, traumasensitief werken, signaleren en doorverwijzen).
  • Versterken van partnerschap tussen ouders/verzorgers en school.
  • Vergroten van leerlingenparticipatie.
  • Kennis opdoen over sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Aandacht voor leerlingen die opgroeien in ongunstige omstandigheden.

De handreiking noemt vier uitgangspunten:

  • Werk schoolbreed, samen met partners.
  • Weet wat er op jullie school leeft.
  • Practice what you preach.
  • Werk aan gelijke kansen op een goed welbevinden voor álle leerlingen.

Onderdeel van een schoolbrede aanpak

Uit onderzoek weten we dat werken aan welbevinden het meest effectief is als het onderdeel is van een schoolbrede en structurele aanpak, zoals de Gezonde School-aanpak. Een studiedag kan bijdragen aan de agendering, inspiratie of verdieping rond het thema welbevinden. Wil je meer weten over hoe je welbevinden schoolbreed op kunt pakken? Bekijk dan het stappenplan ‘Werken aan welbevinden’. Dit stappenplan volgt de stappen van de Gezonde School-aanpak, specifiek voor het thema welbevinden.