Landelijke mbo-leefstijlmonitor TestJeLeefstijl.nl 2024 verschenen

De landelijke mbo-leefstijlmonitor TestJeLeefstijl.nl is verschenen. Het onderzoek, verricht op basis van de data van het schooljaar 2022-2023, vertoont vergelijkbare uitkomsten met andere leefstijlonderzoeken onder jongvolwassenen en volwassenen. De landelijke mbo-leefstijlmonitor TestJeLeefstijl.nl geeft bestuurders, beleidsmakers en docenten van mbo-scholen inzicht in de leefstijl en het welbevinden van hun studenten. Hiermee kunnen scholen gerichte, effectieve en betrouwbare programma's inzetten om de gezondheid en het welzijn van studenten te verbeteren.

Enkele bevindingen

Enkele bevindingen uit TestJeLeefstijl 2024 :

• 54% van alle mbo-studenten van 18 jaar en ouder voldoet aan de beweegrichtlijnen voor matig of intensief bewegen en bot- en spierversterkende oefeningen.
  • 72% van alle studenten drinkt weleens, waarbij studenten van niveaus 3 en 4 vaker ‘binge drinken’ dan entree- en niveau 2-studenten.
  • Bijna driekwart van de mbo-studenten geeft aan dat ze genoeg mensen kennen bij wie ze terecht kunnen met problemen.
  • Een tiende van de mbo-jongeren voelt leegte om zich heen.

Bron van informatie

De resultaten van TestJeLeefstijl.nl worden geanalyseerd door practoren en gebruikt voor rapportages aan de Tweede Kamer. Dit maakt TestJeLeefstijl.nl niet alleen tot een praktisch hulpmiddel voor scholen, maar ook tot een belangrijk beleidsinstrument op nationaal niveau. In 2024 is vanuit de practoraten Vitaliteit (Alfa College) en Gezondheid, Sport & Bewegen (Landstede), met steun van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, onderzoek verricht op basis van de data van het schooljaar 2022-2023. Het onderzoek richtte zich op de volgende onderwerpen: bewegen, middelengebruik, voeding, angst & somberheid, contact & vriendschap, seksualiteit, agressie & veiligheid, geld en gehoor & muziek.

Breed inzicht, gerichte interventies

TestJeLeefstijl.nl is een signalerings- en monitoringsinstrument, ondergebracht bij de MBO Raad, de vereniging van publiek bekostigde mbo-scholen in Nederland. De test stelt studenten in staat om inzicht te krijgen in hun huidige leefstijl en biedt op maat gemaakte adviezen om hun gezondheid en mentale welzijn te verbeteren. Door het invullen van de test worden jongeren geholpen gezondere keuzes te maken en hun mentale welzijn te versterken. Tegelijkertijd biedt het scholen de mogelijkheid gerichte interventies te ontwikkelen en in te zetten. Met de jaarlijkse deelname van meer dan 20.000 studenten ontstaat een breed inzicht in de gezondheid en het welzijn van mbo-studenten. Deze inzichten bieden mbo-bestuurders concrete aanknopingspunten om beleid te formuleren dat bijdraagt aan de vitaliteit en gezondheid van hun studenten. Dit komt niet alleen de persoonlijke ontwikkeling van de jongeren ten goede, maar heeft ook een positieve invloed op hun beroepsvitaliteit en het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

Versterking welzijn en beroepsvitaliteit

De kracht van TestJeLeefstijl.nl ligt in de veelzijdige en gedegen aanpak. De test omvat in totaal 16 thema’s die essentieel zijn voor de gezondheid en het welzijn van jongeren. Deze thema’s zijn ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde landelijke kennisinstituten als Rutgers, Trimbos Instituut, het Nibud en 113 Zelfmoordpreventie. De geanonimiseerde data die uit de test voortkomen, worden gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden. Ook helpen ze bij het ontwikkelen en verbeteren van interventies die door de mbo-scholen in het kader van de integrale Gezonde School-aanpak kunnen worden ingezet ter versterking van het welzijn en de beroepsvitaliteit.

De landelijke mbo-leefstijlmonitor TestJeLeefstijl 2024 is hier te downloaden.