Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Meer aandacht voor bewegen nodig in opleiding tot pedagogisch medewerker

Bewegen moet meer aandacht krijgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Dat stellen Marthe Westerbroek, Sanne Veldman en Amika Singh van het Mulier Instituut in de publicatie ‘De weg naar meer en beter bewegen in de kinderopvang’.

Bewegen heeft nog geen structurele plek

Het thema bewegen heeft momenteel geen structurele plek in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Dat is wel nodig, want voldoende en gevarieerd bewegen is een voorwaarde voor de gezonde groei en ontwikkeling van kinderen. Pedagogisch professionals spelen hierbij een essentiële rol.

Bewegen is vaak geen onderdeel van de visie van de opleiding. In de vakken of stages heeft het thema vaak een indirecte plek. Coördinatoren en docenten erkennen het belang van bewegen en pleiten ervoor het een prominentere en structurelere plek te geven binnen de opleiding.

Stimuleer enthousiasme en vergroot bekwaamheid

Twee elementen zijn volgens de auteurs belangrijk: het enthousiasme en de bekwaamheid van pedagogisch professionals om bewegen bij kinderen te stimuleren. Deze kunnen vergroot worden door het thema bewegen te borgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker.

Bijvoorbeeld door:

  • scholing over het belang van bewegen;
  • aandacht voor de leefstijl van studenten zelf;
  • het oefenen van vaardigheden om bewegen te stimuleren;
  • verbinding tussen opleiding en praktijk, zodat stagelocaties het oefenen van deze vaardigheden beter kunnen faciliteren.

Interviews met coördinatoren en docenten van opleidingen

Voor dit onderzoek hebben de auteurs interviews gehouden met coördinatoren en docenten van opleidingen tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Ze vroegen hen hoe het thema bewegen onderdeel is van de visie en het curriculum van de opleiding, welke wensen er zijn rondom dit thema en of ze het beweegadvies toepassen in de opleiding. Op basis van deze data hebben ze in kaart gebracht hoe het thema bewegen onderdeel is van opleidingen tot pedagogisch medewerker.