Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Goede band met pm'er helpt schoolstart

Kinderen met een positieve relatie met de pedagogisch medewerker (pm'er) in de kinder- of gastouderopvang hebben minder moeite met de overgang naar de basisschool. Dat blijkt uit onderzoek waarop Rosanne Sluiter op vrijdag 21 februari promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam.

Sluiter volgde voor haar onderzoek ‘Unraveling forces at play; Investigating the influence of Dutch early childhood education and care on children’s socialemotional development’ meer dan 200 kinderen, met meetmomenten op 2-, 3- en 4-jarige leeftijd. Meer nog dan de kwaliteit of fysieke omgeving van de kinderopvang heeft een goede relatie tussen kind en medewerker een positieve invloed op het welbevinden en de sociale vaardigheden van kinderen. Zij kunnen zich bij de start op school daardoor beter aanpassen en gedragen zich sociaal competenter. Dit draagt bij aan een soepele overgang naar de basisschool.

Volgens Sluiter moeten het beleid en de praktijk van de kinderopvang gericht zijn op een goede, liefdevolle relatie tussen pedagogisch medewerkers en kinderen. Dit kan door coaching van medewerkers en stabiliteit op de groep met zo min mogelijk personeelswisselingen. Voor de kwaliteit van kinderopvang is het belangrijk dat de relatie tussen kind en pedagogisch medewerker centraal staat.

Voor meer informatie: