Terugblik Week voor de Gezonde Jeugd

Van 10 tot en met 15 juni 2024 vond de Week voor de Gezonde Jeugd plaats. In deze week vraag JOGG samen met gemeenten en partners door heel Nederland aandacht voor een leefomgeving waarin iedereen gezond kan opgroeien. Omdat een gezonde toekomst begint bij een gezonde jeugd. JOGG blikt terug op de week.

Veel aandacht voor bewegen

Er was deze week veel aandacht voor bewegen. Bewegen kan in Nederland altijd en overal. Maar hoe actief kinderen en jongeren zijn, heeft vooral te maken met het plezier dat ze ervaren bij bewegen. Omdat je hier niet vroeg genoeg mee kan beginnen, namen veel gemeenten de peuters aan de hand om mee te lopen met de Peuter4Daagse. In JOGG-gemeente Middelburg trapte Juvat het evenement feestelijk af op kinderopvang Walcheren. En in Limburg deden 23 van de 31 gemeenten mee met de Peuter4daagse en de Kleuter4daagse.

Nationale Buitenspeeldag

Midden in de Week voor de Gezonde Jeugd vond de Nationale Buitenspeeldag plaats. Tijdens deze dag verandert het hele land in één grote buitenspeelplek voor alle kinderen. In veel JOGG-gemeenten zijn activiteiten georganiseerd waar kinderen samen buiten speelden en lekker in beweging kwamen. Zo opende in Amstelveen de wethouder de buitenspeeldag, een dag vol sport en spel, waar ook Juvat de kinderen in beweging bracht. En in Zwartewaterland maakten ze het makkelijk en leuk voor de kinderen om buiten te spelen.

Gezonde voedselomgeving

We weten uit het onderzoek naar de werkzame elementen van JOGG dat activiteiten op korte termijn zorgen voor draagvlak en op de lange termijn leidt tot eigenaarschap en borging in het beleid. Tijdens de conferentie ‘Hollands Midden gaat voor een gezonde voedselomgeving’ gingen professionals uit gemeenten met elkaar in gesprek over health in and for all policies. Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG kijkt tevreden terug op de conferentie: “In de gesprekken op de conferentie kwam duidelijk naar voren met hoeveel bevlogenheid en daadkracht iedereen zich inzet voor een gezonde toekomst voor de jeugd. Het is noodzakelijk om de voedselomgeving gezonder te maken en dat vraagt samenwerking en lange adem. We doen dit samen met meer dan 220 gemeenten en 1000 andere partijen. Gezonde keuzes in de leefomgeving van 2,4 miljoen kinderen en jongeren worden hierdoor steeds meer de norm.”

Grote Mensen in het zonnetje

Voor veel kinderen is gezond nog niet gewoon. Daarom hebben we meer Grote Mensen nodig die zich inzetten voor een gezondere omgeving. In de Noordoostpolder werden vijf inwoners bedankt met een Groot Mens speldje voor hun inzet en fantastische werk het afgelopen jaar. En dankzij de kantinedames in Tynaarlo kunnen de voetbalteams nu een gezonde keuze maken in de sportkantine. Ook in Stichtse Vecht zette JOGG-regisseur Sanne Meerman vijf Grote Mensen in het zonnetje. Sanne benadrukt het belang van deze aanjagers: “Het zijn de volwassenen die kunnen zorgen voor een omgeving waarin een kind graag beweegt, een school waar iedere dag fruit aanwezig is of een kantine met een gezond aanbod.”

Volgend jaar zal de Week voor de Gezonde Jeugd plaatsvinden van 10 t/m 14 juni 2025.