Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Bescherm jongeren tegen ongezonde verleidingen op social media

Onderzoek ‘De invloed van snackable content op social media’ in opdracht van JOGG

Op woensdag 14 december debatteerde de Vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport van de Tweede Kamer over leefstijl en preventie. Een verbod op kindermarketing stond daarbij hoog op de agenda. En dat is niet voor niets. Uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok, in opdracht van JOGG, blijkt dat ongezonde reclame op social media jongeren beïnvloed.

Uit het onderzoek ‘De invloed van snackable content op social media’ blijkt dat kinderen van 7-18 jaar voornamelijk ongezonde voeding in verschillende type posts voorbij zien komen. Het varieert van advertenties van bedrijven, supermarkten of merken die voedingsproducten laten zien. Tot gesponsorde posts van influencers waarbij zij recepten of specifieke producten aanprijzen. Maar ook posts waarbij iemand laat zien wat men eet of drinkt, zonder dat dit (zichtbaar) gesponsord is.

Tv-programma Pointer kaartte al eerder aan dat 40% van de kinderen (6 tot 12 jaar) en 53,5% van de tieners reclame ziet voor chips, snacks, snoep of frisdrank. ‘Formeel’ is volgens de Reclamecode voor Voedingsmiddelen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet toegestaan.

Beïnvloed door reclame

Het onderzoek bevestigd dat kinderen worden beïnvloed door reclames, met name voor snacks. Zij geven aan wel eens eten of drinken te kopen naar aanleiding van posts op social media.

“Ik heb het vooral met chips en Red Bull. Dan loop ik de volgende ochtend meteen naar de supermarkt.” - Deelnemer, 17 jaar

Ouders realiseren zich dat hun kinderen beïnvloed worden en vinden het vervelend of frustrerend dat hun kind zoveel (ongezond) eten en drinken op social media ziet.

“Ik was me er niet van bewust dat kinderen zoveel ongezond eten en drinken zien. Het verbaast me echt”, aldus een van de ouders.

Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG, reageert: “Het is voor ouders haast onmogelijk om kinderen niet in aanraking te laten komen met social media en de ongezonde verleidingen online. We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.”

Verbod kindermarketing

Leefstijl & preventie stonden op woensdag 14 december centraal in de Vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport van de Tweede Kamer. Omdat de huidige zelfregulering onvoldoende werkt, wil het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Inzichten uit het onderzoek tonen hiervoor de urgentie aan. Een positieve ontwikkeling is dat het kabinet spreekt over een verbod op kindermarketing. Dit is een stap in de goede richting. Maar een gezonde (online) leefomgeving krijgen we alleen voor elkaar als iedereen hieraan bijdraagt.