Winnaar Gouden Wortelzaadje flink aan de slag

OBS De Ontdekking uit Hoogezand won tijdens de Week van de Schooltuin 500 euro

OBS De Ontdekking uit Hoogezand won tijdens de Week van de Schooltuin (8-12 april 2024) met een video het Gouden Wortelzaadje. Als prijs wonnen ze 500 euro waarmee ze gereedschap hebben aangeschaft voor hun net gestarte schoolmoestuin. Leerkracht Jacquelien Doornbosch vertelt erover in een interview met Alliantie Schooltuinen.

“Alsof het zo had moeten zijn”, vertelt Jacquelien. Naast de school kwam in februari een groot terrein van 200 vierkante meter braak te liggen, nadat degene die er tuinierde overleed. De woningbouwvereniging, eigenaar van de grond, benaderde De Ontdekking of zij wat met de grond wilden doen. Al snel kwam het idee van een schoolmoestuin ter sprake. En zo geschiedde. De woningbouwvereniging maakte de grond gebruiksklaar, wat fruitstruiken bleven staan en de school plaatste 6 moestuinbakken. Dit alles met geld van het programma Tijd Voor Toekomst van de provincie Groningen dat Jacquelien leidt.

Moestuinbakken en vogelbosje

Jacquelien: “Toen de schooltuin was opgeleverd, sloeg ik aan het googlen en kwam op de site van Alliantie Schooltuinen terecht. Daar las ik over het Gouden Wortelzaadje. Samen met wat kinderen hebben we een video opgenomen en daarmee de prijs gewonnen. Super, want we hadden nog helemaal geen gereedschap voor de schooltuin. We hebben alles kunnen aanschaffen: schepjes, harkjes, handschoenen, emmers en zelfs een grasmaaier.”
Via Jong Leren Eten schakelde Jacquelien een moestuincoach in met ontzettend veel ervaring. Zij heeft geholpen met het plan en begeleidt nu ook de lessen. Naast de 6 moestuinbakken staan er bessen-, bramen- en frambozenstruiken. Jacquelien: “We hebben ook een vogelbosje aangelegd om insecten en vogels aan te trekken. Daar zitten nu al de eerste mussen in!”

Iedereen moestuiniert mee

Ondertussen is de school al lekker aan het schooltuinieren. De eerste radijsjes, spinazie en aardbeien zijn geoogst en geproefd. De boontjes komen omhoog en de kleuters zorgen heel ijverig dat die omhoog kunnen klimmen. Van de kleuters tot en met groep 8, iedereen moestuiniert mee. Jacquelien: “Sommige kinderen zijn zo enthousiast dat ze vragen wanneer er weer een les is of ze vragen of er een plekje over is. Het is een groot succes en een enorme luxe dat we deze schooltuin nu hebben. We kunnen de tuin niet alleen gebruiken voor moestuinieren, maar ook voor het zoeken naar kriebelbeestjes en om te picknicken.”

Plannen voor volgend jaar

Jacquelien eindigt: “We hebben een lesprogramma over moestuinieren aangeschaft waar we volgend jaar echt mee aan de slag willen en vast onderdeel van ons curriculum gaan maken. Daar leren de kinderen bijvoorbeeld zelf een irrigatiesysteem aanleggen, koken, wecken, maar ook plantenlabels maken. Ik vind het belangrijk dat kinderen leren over de natuur en waar voedsel vandaan komt. Maar niet alleen dat. In de schooltuin leren ze ook om samen te werken, geduld te hebben, met teleurstellingen om te gaan, rekening te houden met de natuur en een ander en verantwoording te nemen. Een moestuin is er niet alleen om uit te eten, maar ook om in te beleven.”

Fotocredit: Ronald Zijlstra. Bron: Alliantie Schooltuinen.