Met MDT Buitenkans leren MBO- en HBO-studenten meer over natuur

Maatschappelijke Diensttijd-traject van 80 tot 200 uur

IVN Natuureducatie biedt met MDT Buitenkans MBO- en HBO-studenten tussen de 18 en de 30 jaar de ruimte om buiten de schoolmuren, maar binnen de lesuren, meer te ontdekken over zichzelf en de natuur. Samen met een coach bepalen deelnemers waar ze op in willen zetten tijdens de natuurdriedaagse en doeplek-activiteiten. MDT Buitenkans is daarmee een unieke kans voor persoonlijke groei en om concreet impact te maken op je omgeving.

Informatie voor onderwijsinstellingen

In het kort

MDT Buitenkans is een MDT-traject van 80 tot 200 uur gebaseerd op natuurverbondenheid, nature based solutions en rewilding ter bevordering van het mentaal welzijn van deelnemers.

Het programma bestaat uit een natuurdriedaagse, doeplek-activiteit bij een groene organisatie, 1-op-1 coaching gedurende het hele traject, een reünie en een optioneel plus-traject.

Praktische zaken

• Voor wie: Voor MBO- en HBO-studenten tussen de 16 en 30 jaar.
  • Wanneer: Als onderdeel van een cursus, minor, keuzedeel, stage- of praktijkopdracht.
  • Begeleiding: Volledig door experts verzorgde organisatie en begeleiding.
  • Kosten: Gratis.
  • Interesse: neem contact op met Sanne van Gammeren over de mogelijkheden.

De MDT Buitenkans route:

De MDT Buitenkans route bestaat uit zes stappen:

1. Intakegesprek met coach

Kennismaking, invullen van natuurprofiel en persoonlijke leerdoelen formuleren.

2. Natuurdriedaagse

Drie dagen natuurbeleving op een unieke locatie.

3. Verbinding met de doe-plek

Samen met de coach kijken naar welke doe-plek bij de leerdoelen en interesses past.

4. Doeplek-activiteit

Deelnemers zetten hun natuurverbondenheid om in actie voor een natuurinclusieve samenleving bij een doeplek–aanbieder. Optioneel plustraject (extra 120 uur).

5. Eindgesprek met coach

Terugblik op MDT Buitenkanstraject van de deelnemer.

6. Reünie

Gezamenlijke, feestelijke afsluiting en de gelegenheid voor deelnemers om met anderen te netwerken, ervaringen te delen en contacten uit te wisselen.

MDT Buitenkans in Drenthe en Zeeland

Twee groepen jongeren van DCTerra en HZ University of Applied Sciences zijn afgelopen juni volledig ondergedompeld in de natuur. Als onderdeel van MDT Buitenkans verbleven ze drie dagen op IVN-locatie De Veldhoeve in Drenthe en het voedselbos Oest Farm & Stay in Zeeland. Het waren intense, gevarieerde en leerzame dagen gevuld met activiteiten zoals houtzagen, vuur maken, yoga op blote voeten en reflectieve momenten op zelfgekozen natuurplekjes.

Na deze kennismaking met de natuur, zichzelf en de ander, gingen de deelnemers aan de slag bij een groene organisatie om iets terug te doen voor de natuur. Bij buurttuin GroeiGrond zijn de tuinhandschoenen aangetrokken en zijn de paden verbeterd en de grond zaaiklaar gemaakt.