Martin van Rooijen promoveert op risicovol buitenspelen

Neem kinderen serieus in hun risicovol spel

De buitenomgeving heeft meer aandacht nodig, kinderen moeten serieus genomen in hun risicovol spel en hun begeleiders hebben ondersteuning nodig in hun autonomie om verrijkte risico-inschattingen te maken. Dat zijn de suggesties van Martin van Rooijen die op 8 juli promoveerde aan de Universiteit voor Humanistiek op een onderzoek naar risicovol buitenspelen. De uitkomsten van zijn onderzoek zijn ook voor onderwijsprofessionals van belang.

Doordat we zo overbezorgd zijn, zijn de mogelijkheden voor kinderen om risicovol te spelen in onze samenleving de afgelopen decennia sterk afgenomen. En dat terwijl kinderen zich tijdens het spelen juist van nature aangetrokken voelen tot uitdagingen. Ze doen spontaan mee aan activiteiten die hun grenzen testen en nieuwe ervaringen bieden. Hoe ga je hiermee om als professioneel begeleider?

Tegenstrijdige belangen

In zijn proefschrift ‘That We Get More Trust, We Just Want So Much More. Professional Attitudes and Children’s Practices Enhancing Risky Play: Towards a Model of Influencing Factors’ onderzocht Martin van Rooijen de soms tegenstrijdige belangen van verschillende stakeholders bij het faciliteren van risicovol spel in naschoolse kinderopvang. Denk dan aan professionals, spelende kinderen, ouders en de organisatie. Hij ontwierp een model waarin zij elk een rol spelen als potentiële actor van verandering. Het model kun je gebruiken om factoren te identificeren die van invloed zijn op Nederlandse professionals die toezicht houden op risicovol spel van kinderen.

Martin van Rooijen deed kwalitatief veldonderzoek in zeven Nederlandse naschoolse kinderopvanginstellingen, om de factoren van het model te verifiëren in de praktijk. Zo komt er meer begrip van de manier waarop kinderen kansen tot risicovol spel ervaren en kunnen er nieuwe en verbeterde benaderingen komen voor beleid en praktijk. De gerapporteerde resultaten suggereren dat de buitenomgeving meer aandacht nodig heeft, dat kinderen serieus genomen moeten worden in hun risicovol spel en dat hun begeleiders ondersteuning nodig hebben in hun autonomie om verrijkte risico-inschattingen te maken.

Over Martin van Rooijen

Martin van Rooijen (1966) werkte als manager in de naschoolse opvang, was opbouwwerker voor jongeren in achterstandswijken en werkte als speeltuinmedewerker en coördinator in 'bouwspeelplaatsen' in de stad Utrecht. Hij behaalde zijn master onderwijstheorie cum laude aan het Instituut voor Ecologische Pedagogiek en combineerde zijn werk met een deeltijd PhD-project aan de Universiteit voor Humanistiek. Hij was betrokken bij Nederlandse netwerken van buitenspelen en kinderspelrechten en heeft een internationaal netwerk opgebouwd over risicovol spelen. In de afgelopen drie jaar heeft hij zijn visie op risicovol spel voor kinderen uitgedragen door professionals te trainen, ouders te informeren, onderzoek te doen en risicovol spel voor kinderen te faciliteren.

Symposium 25 september

Woensdag 25 september is er in Utrecht het symposium Risicovol Spelen/Risky Play, naar aanleiding van het promotieonderzoek. Het symposium vindt plaats in de wijk Lunetten, in en om Speeltuin Fort Luna, waarin zich De Rommelspeeltuin bevindt. Meer informatie op www.deblauweton.nl.