Verkiezing Sportiefste School van Nederland wordt ‘Beweegrijke School Award’

Inschrijven editie 2024-2025 vo kan tot 1 november 2024

Vanaf schooljaar 2024-2025 gaat de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’ verder onder de naam ‘Beweegrijke School Award’. Een titel waarin ‘bewegen’ centraal staat sluit beter aan bij waar de KVLO voor staat (Goed Leren Bewegen) en daarnaast wil de KVLO vooral ook scholen ophalen die ‘in beweging zijn’. Aanmelden voor de vernieuwde award kan vanaf 2 september tot 1 november 2024. De uitreiking is op 19 maart 2025 in Zwolle.

De titel ‘Beweegrijke School Award’ verwijst ook naar de maatschappelijke ontwikkeling waarbij een beweegrijke schoolomgeving en een divers beweegaanbod gedurende de schooldag bijdragen aan een gevarieerde en actieve leeromgeving. Te verwachten valt dat deze ontwikkeling ook zal worden opgenomen in de toekomstige doelen voor Bewegen en Sport.

Met de ‘Beweegrijke School Award’ wil de KVLO inspirerende scholen die hun leerlingen op allerlei manieren in beweging brengen in het zonnetje zetten. Na de zomervakantie gaat de inschrijving open voor vo-scholen. In 2023 won de Stanislas Beweeg-vmbo/mavo uit Rijswijk de verkiezing ‘Sportiefste vo-school van Nederland’.

Vernieuwd aanmeldproces

Naast de naamsverandering is ook het aanmeldproces aangepast om deelname toegankelijker te maken. Het nieuwe proces ziet er als volgt uit:

1. Oproep: Scholen worden uitgenodigd om zich aan te melden voor de award, waarbij onderlinge inspiratie belangrijker is dan competitie. Voor schooljaar 2024-2025 gaan we op zoek naar beweegrijke vo-scholen. Het jaar daarna richten we ons op po-scholen.
  2. Inschrijven (longlist): Scholen schrijven zich vanaf 2 september in met een korte vragenlijst en een beschrijving van twee of drie initiatieven waar ze trots op zijn en waarmee zij andere scholen kunnen inspireren. Inschrijven kan tot 1 november.
  3. Speeddates (online): Er worden online speeddates gehouden om verdiepende vragen te stellen aan de deelnemende scholen op de longlist.
  4. Shortlist: Uiterlijk 1 december wordt een shortlist van maximaal vijf scholen bekendgemaakt. Met deze scholen gaan we het eindtraject in. De scholen die niet doorgaan worden, net als de genomineerden, wél uitgenodigd voor de finaledag/inspiratiedag.
  5. Jurybezoeken: De jury bezoekt de genomineerde scholen op de shortlist om ter plaatse een goed beeld te krijgen van de initiatieven.
  6. Inspiratiedag/uitreiking Award: De award wordt uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst, waar inspiratie en kennisdeling centraal staan. Aankomend jaar vindt deze uitreiking plaats in Zwolle, op 19 maart 2025. Daarnaast ontvangen ook de andere genomineerde scholen een erkenning.

Met deze vernieuwingen wil de KVLO meer scholen inspireren om een actieve en beweegvriendelijke schooldag en omgeving te creëren en zo bij te dragen aan de gezondheid en het welzijn van leerlingen.

De Beweegrijke School Award is een initiatief van de KVLO. De KVLO werkt bij de organisatie hiervan samen met partners NOC*NSF en Kenniscentrum Sport & Bewegen.