Amsterdam wil in 2030 voor alle basisscholen Dynamische Schooldag

De gemeente Amsterdam wil dat in 2030 alle basisscholen werken met een Dynamische Schooldag. Daarbij bewegen kinderen minimaal 60 minuten per dag.

Het belang van een Dynamische Schooldag

Meer afwisseling tussen zittend leren en bewegen heeft volgens de gemeente Amsterdam een aantal voordelen:

• Het is gezond.
  • Het bevordert de sfeer in de klas.
  • Het zorgt ervoor dat kinderen beter opletten.
  • Als je op jongere leeftijd genoeg bewegen normaal vindt, blijf je dat later ook makkelijker doen.

De 2 x 45 minuten gymles per week zijn belangrijk om beweegvaardigheden te leren, maar leerlingen komen daarmee niet aan de vereiste beweeghoeveelheid. Aanvullingen zijn daarom nodig. Voorbeelden daarvan zijn:

• Buitenpauzes.
  • Bewegend leren activiteiten.
  • Buitenlessen.
  • Beweegtussendoortjes
  • The Daily Mile.
  • Een loop- en beweegroute door de school.

Daarnaast kunnen scholen iets aan de inrichting doen om bewegen te stimuleren. Bijvoorbeeld klimhoekjes, tekeningen op de vloer, attributen.

Toewerken naar een Dynamische Schooldag

In Amsterdam zijn in 2022 zes scholen van de STWT (Stichting Openbaar Basisonderwijs Westelijke Tuinsteden) gestart met een pilot om tot een Dynamische Schooldag te komen. In het schooljaar 2024-2025 zijn in totaal zestien scholen in Amsterdam aan het toewerken naar een Dynamische Schooldag.

Op deze scholen werken de leraren samen met docenten en onderzoekers van het lectoraat ‘Bewegen in en om school’ van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) aan een Dynamische Schooldag op maat. De eerste resultaten zijn positief: leerlingen en leraren zijn enthousiast. Het levert geen extra werkdruk op, maar juist een prettige sfeer en zelfs meer rust in de klas.

Ondersteuningstraject

De gemeente Amsterdam wil dat er elk jaar meer scholen starten met toewerken naar een Dynamische schooldag.

In samenwerking met de HvA zorgt de gemeente Amsterdam voor een ondersteuningsstructuur en een vijfjaren ambitieplan met de schoolbesturen waar de Dynamische Schooldag een belangrijke pijler is.

Elke school krijgt een driejarig ondersteuningstraject op maat, om te komen tot een Dynamische Schooldag. De ervaring en kennis die met de deelnemende scholen wordt opgedaan, worden meegenomen bij het aansluiten van andere basisscholen. Ook kijkt de gemeente samen met de HvA en de scholen naar wat scholen nog meer nodig hebben om te starten met de invoering van de Dynamische Schooldag.

Meer informatie over de Dynamische Schooldag

De Beweegalliantie heeft een speciale website over de Dynamische Schooldag. Op de website staat onder meer uitgelegd wat het is, waarom het belangrijk is, hoe je het kunt ontwerpen en implementeren, wat de bouwstenen zijn en welke begeleiding mogelijk is.

Bron: Gemeente Amsterdam.