Elke leerling verdient een positieve, waardevolle onderwijservaring. Schoolaanwezigheid is daarvoor een basis. Daarom organiseren Ingrado, het Nederlands Jeugdinstituut en het Steunpunt Passend Onderwijs op 25 en 26 september 2025 het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid. De organisatie zoekt nog sessieleiders met prikkelende bijdragen die nieuwe inzichten bieden, samenwerking bevorderen en concrete acties stimuleren.
Thema’s
Tijdens het congres word wetenschap naar praktijk vertaald met inzichten, handvatten en inspirerende praktijkvoorbeelden rondom schoolaanwezigheid. Het congres biedt volop ruimte voor ontmoeting en uitwisseling.
Tijdens het veelzijdige event worden vier facetten van schoolaanwezigheid belicht:
Toelichting thema Pedagogische en didactische basis
Een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving is de basis voor schoolaanwezigheid. Dit thema gaat in op de rol van het pedagogische en didactische klimaat binnen scholen bij het motiveren van leerlingen om naar school te komen. Door schoolbreed beleid in te zetten op onder andere sociaal-emotionele ontwikkeling, welzijn, onderwijsaanbod en veiligheid, kunnen scholen verzuim verminderen. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:
Toelichting thema Data-geïnformeerd werken
Data-geïnformeerd werken is essentieel om schoolaanwezigheid te bevorderen. Door beslissingen te baseren op objectieve en betrouwbare gegevens kunnen afwezigheidspatronen worden geanalyseerd, oorzaken van verzuim beter begrepen en gerichte interventies ontwikkeld en beoordeeld. Data is een bouwsteen van het MD-MTSS (pyramide) raamwerk voor schoolaanwezigheid. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:
Toelichting thema Kansengelijkheid
Kansengelijkheid in het onderwijs is een cruciaal maatschappelijk thema, met een duidelijke relatie met schoolaanwezigheid. Werken aan kansengelijkheid is dus ook werken aan schoolaanwezigheid. Dit thema richt zich op de invloed van factoren als sociaaleconomische status, cultuur en taalachtergrond op schoolaanwezigheid en de kansen voor leerlingen om succesvol te zijn. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:
Toelichting thema Samenwerking
Samenwerking is essentieel om schoolaanwezigheid te bevorderen. Het vraagt om een hechte samenwerking tussen scholen, jongeren, ouders, jeugdzorg, leerplichtambtenaren en andere betrokkenen om een sterke ondersteuningsstructuur te creëren, zowel binnen als buiten de school. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:
Bijdrage indienen
Wil jij als sessieleider bijdragen aan dit succes? Bijvoorbeeld als onderzoeker, leraar, schoolleider, intern begeleider, onafhankelijke cliëntondersteuner, beleidsmaker, leerplichtambtenaar, consulent, bestuurder, toezichthouder of jeugdwerker? Jouw ervaringen en ideeën kunnen anderen inspireren. De organisatoren zoeken prikkelende bijdragen die nieuwe inzichten bieden, samenwerking bevorderen en concrete acties stimuleren. Meld vóór 1 maart je bijdrage aan via het bijdrageformulier.
Criteria
Algemene criteria voor het indienen van een bijdrage zijn:
Werkvormen
Er zijn vier werkvormen mogelijk:
Deelnemers horen in mei of hun bijdrage is geselecteerd en hoeveel tijd
daarvoor beschikbaar is.