Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025 zoekt bijdragen

25 en 26 september 2025

Elke leerling verdient een positieve, waardevolle onderwijservaring. Schoolaanwezigheid is daarvoor een basis. Daarom organiseren Ingrado, het Nederlands Jeugdinstituut en het Steunpunt Passend Onderwijs op 25 en 26 september 2025 het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid. De organisatie zoekt nog sessieleiders met prikkelende bijdragen die nieuwe inzichten bieden, samenwerking bevorderen en concrete acties stimuleren.

Thema’s

Tijdens het congres word wetenschap naar praktijk vertaald met inzichten, handvatten en inspirerende praktijkvoorbeelden rondom schoolaanwezigheid. Het congres biedt volop ruimte voor ontmoeting en uitwisseling.

Tijdens het veelzijdige event worden vier facetten van schoolaanwezigheid belicht:

  • Pedagogische en didactische basis
  • Data-geïnformeerd werken aan schoolaanwezigheid
  • Kansengelijkheid
  • Samenwerking

Toelichting thema Pedagogische en didactische basis

Een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving is de basis voor schoolaanwezigheid. Dit thema gaat in op de rol van het pedagogische en didactische klimaat binnen scholen bij het motiveren van leerlingen om naar school te komen. Door schoolbreed beleid in te zetten op onder andere sociaal-emotionele ontwikkeling, welzijn, onderwijsaanbod en veiligheid, kunnen scholen verzuim verminderen. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:

  • Schoolbreed beleid en interventie
  • Pedagogische en didactische interventies
  • Ondersteuning van kwetsbare leerlingen

Toelichting thema Data-geïnformeerd werken

Data-geïnformeerd werken is essentieel om schoolaanwezigheid te bevorderen. Door beslissingen te baseren op objectieve en betrouwbare gegevens kunnen afwezigheidspatronen worden geanalyseerd, oorzaken van verzuim beter begrepen en gerichte interventies ontwikkeld en beoordeeld. Data is een bouwsteen van het MD-MTSS (pyramide) raamwerk voor schoolaanwezigheid. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:

  • Analyse van aanwezigheidsdata
  • Vroegtijdige signalering
  • Succesvolle strategieën
  • Schoolaanwezigheidsteam (SAT
  • Implementatie van het piramide raamwerk

Toelichting thema Kansengelijkheid

Kansengelijkheid in het onderwijs is een cruciaal maatschappelijk thema, met een duidelijke relatie met schoolaanwezigheid. Werken aan kansengelijkheid is dus ook werken aan schoolaanwezigheid. Dit thema richt zich op de invloed van factoren als sociaaleconomische status, cultuur en taalachtergrond op schoolaanwezigheid en de kansen voor leerlingen om succesvol te zijn. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:

  • Sociale en culturele ongelijkheid:
  • Praktijkvoorbeelden

Toelichting thema Samenwerking

Samenwerking is essentieel om schoolaanwezigheid te bevorderen. Het vraagt om een hechte samenwerking tussen scholen, jongeren, ouders, jeugdzorg, leerplichtambtenaren en andere betrokkenen om een sterke ondersteuningsstructuur te creëren, zowel binnen als buiten de school. Mogelijke bijdragen binnen dit thema zijn:

  • Interprofessionele samenwerking
  • Schoolaanwezigheidsteam (SAT)
  • Betrokkenheid van ouders en leerlingen
  • Bestuurlijke samenwerking en beleid

Bijdrage indienen

Wil jij als sessieleider bijdragen aan dit succes? Bijvoorbeeld als onderzoeker, leraar, schoolleider, intern begeleider, onafhankelijke cliëntondersteuner, beleidsmaker, leerplichtambtenaar, consulent, bestuurder, toezichthouder of jeugdwerker? Jouw ervaringen en ideeën kunnen anderen inspireren. De organisatoren zoeken prikkelende bijdragen die nieuwe inzichten bieden, samenwerking bevorderen en concrete acties stimuleren. Meld vóór 1 maart je bijdrage aan via het bijdrageformulier.

Criteria

Algemene criteria voor het indienen van een bijdrage zijn:

  • Sluit met je bijdrage expliciet aan op het thema Schoolaanwezigheid.
  • Durf ook je lessons learned te delen en dat wat niet helemaal goed uitpakte.
  • Bijdragen met commerciële doelen worden niet gehonoreerd.
  • Bijdragen duren een half uur of een uur.

Werkvormen

Er zijn vier werkvormen mogelijk:

  • Aan de slag: Organiseer een interactieve workshop waarin deelnemers actief aan de slag gaan en praktische vaardigheden opdoen die direct toepasbaar zijn in hun eigen praktijk.
  • Moet je horen: Geef een presentatie van een half uur of een uur waarin je jouw inzichten, resultaten of ervaringen deelt. Ideaal voor het presenteren van onderzoeksresultaten, succesvolle interventies of praktijkvoorbeelden.
  • Op pad: Neem deelnemers mee in het proces van jouw project of onderzoek. Deze sessie draait om jouw reis: met wie werkte je samen, welke uitdagingen kwam je tegen, en waar sta je nu?
  • Ontmoeten: Faciliteer een netwerksessie waar deelnemers met elkaar in contact komen. Wissel ideeën uit, deel ervaringen en verken nieuwe samenwerkingen rond thema’s zoals LHBTIQ+ en schoolaanwezigheid, schoolaanwezigheid in het mbo, data visualiseren.

Deelnemers horen in mei of hun bijdrage is geselecteerd en hoeveel tijd
daarvoor beschikbaar is.