Van stimuleren naar professionaliseren
Na twaalf jaar sterke focus op het stimuleren dat meer scholen aandacht hebben voor de gezondheid en het welbevinden van hun leerlingen en studenten, richt Gezonde School zich de komende vier jaar op het verder verbeteren en professionaliseren van uitvoering in scholen. Ook versterkt Gezonde School de ondersteuning van partijen die scholen hierin helpen. In het meerjarenplan staat hoe Gezonde School dat gaat aanpakken en wat scholen kunnen verwachten.
Strategische doelen
In het Meerjarenplan 2025-2028 ‘Doen wat werkt’ staan zes strategische doelen:
- Werken aan gezond leven, leren en ontwikkelen van leerlingen en studenten krijgt schoolbreed en op structurele wijze aandacht op de meerderheid van alle scholen in het primair, gespecialiseerd, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.
- Leerlingen, studenten, ouders/verzorgers en onderwijsprofessionals van scholen die werken met de Gezonde School-aanpak ervaren dat gezond leven, leren en ontwikkelen een uitgangspunt is van de school.
- Voor professionals in en om de school is werken volgens de Gezonde School-aanpak vanzelfsprekend in hun dagelijks werk.
- De school maakt deel uit van het lokale netwerk dat werkt aan gezond leven, leren en ontwikkelen van jeugd en jongeren.
- Gezonde School is een sterke kennis- en samenwerkingspartner en wet relevante partijen aan zich te binden.
- Gezonde School maakt zich samen met relevante partijen sterk voor het belang van gezond leven, leren en ontwikkelen via het onderwijs.
Gezonde School richt de inspanningen de komende vier jaar op:
- Het vergroten van het aantal scholen dat (blijvend) werkt aan gezond leven, leren en ontwikkelen van leerlingen en studenten.
- Het verbeteren van de implementatie van de Gezonde School-aanpak op scholen die bekend zijn met Gezonde School.
- Het versterken van de positie van scholen in het bevorderen van een gezonde leefstijl en de rol van Gezonde School hierin.
Kennis, implementatie en samenwerking die werkt
Om te zorgen voor een gezonde en vitale toekomst voor kinderen en jongeren, werkt Gezonde School samen met kennis- en samenwerkingspartners aan:
Kennis die werkt
Ze versterken en innoveren de kwaliteit en toepasbaarheid van de Gezonde School-aanpak.
- Ze verzamelen en passen (wetenschappelijke) kennis, inzichten en praktijkervaringen toe.
- Ze introduceren een online tool voor scholen om makkelijker zelfstandig met de Gezonde School-aanpak te werken.
- Ze herpositioneren het vignet Gezonde School als stimulans voor nieuwe en ervaren scholen.
Implementatie die werkt
Ze verbeteren de implementatie en borging van de Gezonde School-aanpak op scholen.
- Ze vergroten de deskundigheid van (onderwijs)- professionals met kennis, tools en handelingsperspectieven in een nieuwe online leeromgeving.
- Ze ondersteunen GGD-professionals bij het versterken van hun positie binnen de organisatie en in de regio en stimuleren samenwerking met gemeenten en Jeugdgezondheidszorg.
- Zee bieden een landelijke helpdesk en extra advies en ondersteuning via een stimuleringsregeling voor scholen die dat nodig hebben.
Samenwerking die werkt
Ze zijn dé verbindende kracht die partijen samenbrengt en aanzet tot actie voor het gemeenschappelijke doel: het bevorderen van het gezond leven, leren en ontwikkelen in het onderwijs.
- Ze versterken de naamsbekendheid van Gezonde School en onze positie richting scholen, samenwerkingspartners en financiers.
- Ze stimuleren en agenderen dat collectieve gezondheidsbevordering, gezond gedrag en een gezonde omgeving op scholen de norm is.
- Ze volgen en spelen in op politieke en maatschappelijke ontwikkelingen.
Lees het Meerjarenplan Gezonde School 2025-2028 ‘Doen wat werkt’ of de samenvatting.